Med den ny bogføringslov stilles der en række nye krav i forhold til regnskabs- og bogholderiarbejdet. Bogføringsprocedurer skal beskrives, vedligeholdes og opbevares digitalt. Senest forud for lovpligtige indberetninger om løn, skat, moms, afgifter og regnskabsforhold, skal der foreligge afstemninger, som understøtter de indberettede oplysninger. Kurset giver et grundigt indblik i de samlede krav, der nu stilles med den ny bogføringslov.
MÅLGRUPPE:
Regnskabschefer og deres medarbejdere samt revisorassistenter.
Den ny bogføringslov:
- Nye krav til afstemninger af alle lovpligtige indberetninger (moms, afgifter, skat og regnskab)
- Nye krav om beskrivelse af bogføringsprocedurer
- Nye krav om digital opbevaring af alt regnskabsmateriale
- Lettere adgang til myndighedskontrol
- Skærpelse i krav til opbevaring af regnskabsmateriale
- Øget bødeniveau ved overtrædelse af bogføringskrav
- Generelle krav til bogføring
- Registrering af transaktioner
- Løbende afstemninger – tidsmæssige krav og krav til udformning
- Interne kontroller
- Krav til opbevaring
- Digital opbevaring af regnskabsmateriale – hvad omfatter dette?
- Myndighedskontrol – erhvervsstyrelsen, skattestyrelse, arbejdsgiverkontrol, datatilsynet
Skattemæssige mindstekrav til årsregnskabet:
- Specifikationskrav til særlige poster
- Krav til opbevaring af skatteoplysninger
- Krav til afstemning af oplysninger der er indberettet til skattemyndighederne
ESG - nøgletal og rapportering - en overordning indføring
- Hvilke lovkrav gælder
- Registrering af ESG oplysninger
- "Dobbeltvæsentlighed" i registreringen
- Opgaver og cases