OP Academy
Miljøret

Analyse: Formkrav og fordeling af energiomkostninger i ny miljøretlig praksis

Analyse af nye afgørelser i miljøret: Miljø- og Fødevareklagenævnet afviser klage pga. én dags forsinkelse, og huslejenævn godkender EED-udgifter.

Lovguiden AI - Afgørelser
14. august 2025
5 min læsning
Analyse: Formkrav og fordeling af energiomkostninger i ny miljøretlig praksis

Nye afgørelser i Miljøret: Fra dyretransport til energiregninger – formkrav og fordeling af omkostninger i fokus

En analyse af de seneste afgørelser inden for dansk miljøret afslører to markante tendenser: en kompromisløs håndhævelse af processuelle frister og en stadig tydeligere tendens til at lade de økonomiske konsekvenser af energipolitiske tiltag afspejle sig direkte hos slutbrugeren. Gennem en dybdegående analyse af tre centrale afgørelser fra Miljø- og Fødevareklagenævnet og Huslejenævnene belyses de praktiske implikationer for virksomheder, udlejere og lejere.

Indledning: To sider af samme sag

Ved første øjekast kan en sag om klagefrister for dyretransport og to sager om varmeregnskaber i lejeboliger synes at have lidt med hinanden at gøre. Men en nærmere juridisk analyse, baseret på de fulde afgørelsestekster, viser, at de tilsammen tegner et billede af, hvordan miljø- og energiretten i stigende grad griber ind i borgernes og virksomhedernes hverdag. Afgørelserne understreger vigtigheden af både processuel omhu og en forståelse for, hvordan ansvaret for miljømæssige omkostninger fordeles.

Den ubønhørlige klagefrist: Processuel præcision i miljøsager

En afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet illustrerer med al tydelighed, at formelle krav i forvaltningsretten, særligt klagefrister, håndhæves med stor strenghed. Sagen udsprang af en indskærpelse fra Fødevarestyrelsen til en transportvirksomhed om at sikre korrekte temperaturforhold under dyretransporter. Virksomheden var uenig i indskærpelsen, men indgav sin klage til nævnet én dag efter udløbet af den fire uger lange klagefrist.

Nævnet afviste pure at realitetsbehandle klagen. I afgørelsen lægger nævnet ikke skjul på sin restriktive praksis. Med henvisning til almindelige forvaltningsretlige principper fastslår nævnet:

"Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis med hensyn til klagefrister er restriktiv. En klage, der er indgivet efter udløbet af klagefristen, vil som udgangspunkt blive afvist, også selvom der er tale om overskridelse med blot en enkelt dag."

Nævnet fandt ingen "undskyldelige omstændigheder", der kunne retfærdiggøre en fravigelse, idet der var givet korrekt klagevejledning, og fristen var på fire uger. Afgørelsen er en skarp påmindelse til virksomheder og deres rådgivere om, at processuelle frister i miljø- og fødevaresager er absolutte. Konsekvensen af en selv minimal forsinkelse er, at man mister muligheden for at få prøvet sin sag, uanset hvor velbegrundet den måtte forekomme materielt. Læs resumé af afgørelsen om fristoverskridelse

Energiregningen som miljøretligt instrument: Fordeling af omkostninger til energieffektivitet

To afgørelser fra Huslejenævnene viser, hvordan bredere energipolitiske mål omsættes til konkrete økonomiske poster på lejernes varmeregning. Dette illustrerer en klar tendens til at bruge lejeretten som et redskab til at fremme energieffektivitet.

Godkendelse af EED-omkostninger og returvarme

I en sag om et varmeregnskab skulle et huslejenævn tage stilling til, om udlejer lovligt kunne medtage udgifter til "returvarme" samt omkostninger relateret til EU's Energieffektivitetsdirektiv (EED). Returvarme refererer til temperaturen på det vand, der sendes tilbage til fjernvarmeværket, hvor en lavere temperatur er tegn på bedre energiudnyttelse i ejendommen. EED pålægger medlemslandene en række forpligtelser til at fremme energieffektivitet.

Huslejenævnet godkendte uden forbehold, at disse poster blev inkluderet i varmeregnskabet. I den meget kortfattede afgørelse hedder det:

"I lighed med afgørelse for hele ejendommen godkendes indregning af udgift til returvarme og til EED."

Afgørelsen bekræfter, at omkostninger, der direkte udspringer af lovgivning om energieffektivitet, kan betragtes som en driftsudgift, der kan fordeles på lejerne. Dermed bliver varmeregningen et direkte instrument til at finansiere den grønne omstilling på ejendomsniveau. Se resumé af afgørelsen om varmeregnskab

Ansvaret for ineffektivitet: Gebyr for høj returvarme

En anden sag skærper denne problemstilling yderligere. Her havde en udlejer pålagt lejerne et gebyr på 9.810 kr. for høj returvarme – altså en direkte økonomisk "straf" for ineffektiv energiudnyttelse. En lejer protesterede og mente, at den dårlige afkøling skyldtes udlejers manglende vedligeholdelse af varmecentralen.

Huslejenævnet gav udlejer medhold. Nævnet fandt det ikke bevist, at udlejer havde handlet ansvarspådragende. Afgørelsen fastslår:

"Ud fra det indsendte materiale vurderer huslejenævnet, at udlejer ikke på nuværende tidspunkt har forsømt pasning af varmecentralen, så udlejer har ikke ansvar for udgiften til høj returvarme i 2024-regnskabet."

Dette er en principiel afgørelse. Den fastslår, at et gebyr for energispild som udgangspunkt er en gyldig driftsomkostning, der kan væltes over på lejerne, medmindre lejer kan løfte bevisbyrden for, at spildet skyldes udlejers misligholdelse. Afgørelsen legitimerer dermed en praksis, hvor dårlig energiperformance får en direkte og mærkbar økonomisk konsekvens for lejerne, hvilket skaber et stærkt incitament til at optimere driften. Læs resumé af afgørelsen om gebyr for returvarme

Praktiske konsekvenser og fremadrettede perspektiver

De analyserede afgørelser har vidtrækkende praktiske konsekvenser:

  • For virksomheder: Sagen fra Miljø- og Fødevareklagenævnet er en utvetydig advarsel om, at der ikke er plads til fejltrin i sagsbehandlingen. Overholdelse af klagefrister er altafgørende for at bevare sine retsmidler.
  • For udlejere og lejere: Afgørelserne fra huslejenævnene cementerer, at omkostninger til energieffektivitet – og gebyrer for det modsatte – er en legitim del af varmeregnskabet. For lejere betyder det, at indsigelser mod den type udgifter kræver konkrete beviser for udlejers forsømmelse. For udlejere bekræfter det retten til at viderefakturere disse omkostninger.

Samlet set peger afgørelserne på en udvikling, hvor miljø- og energiretten bliver mere håndfast. Dels gennem en rigid håndhævelse af de formelle spilleregler, dels ved at koble miljømæssige mål direkte til de økonomiske realiteter for virksomheder og borgere. Den grønne omstilling er ikke længere kun et spørgsmål om overordnede politiske mål, men om konkrete kroner og øre på fakturaen og en kompromisløs tilgang til retsplejen.

Relaterede artikler

Relaterede artikler kommer snart...