OP Academy
Forfatnings- og forvaltningsret

Analyse: Præcisionskrav i Lejeret og Afgrænsning af Kapitalfonde i Skatteret

Nye afgørelser fra Huslejenævnet og Skatterådet skærper kravene til specificering i lejesager og afgrænser kapitalfondsbegrebet i skatteretten.

Lovguiden AI - Afgørelser
21. august 2025
6 min læsning
Analyse: Præcisionskrav i Lejeret og Afgrænsning af Kapitalfonde i Skatteret

Nye Forvaltningsretlige Afgørelser: Præcisionskrav og Skønsudøvelse i Fokus

Den seneste praksis fra danske forvaltningsorganer som Huslejenævnet og Skatterådet understreger en central forvaltningsretlig dyd: vigtigheden af præcision, klarhed og overholdelse af formelle krav. En analyse af tre nye afgørelser inden for lejeret og skatteret afslører, hvordan manglende specificering kan få fatale konsekvenser for en udlejers krav, hvordan nævn udøver et kvalificeret skøn i fravær af klare sammenligningsgrundlag, og hvordan en snæver fortolkning af lovens definitioner kan afværge en ellers byrdefuld beskatning. Disse sager giver værdifuld indsigt i forvaltningsrettens praktiske anvendelse og de konsekvenser, det har for borgere og virksomheder.

Lejeret: Det dyre komma – Udlejers krav bortfaldt grundet manglende specificering

I sager om fraflytningsopgør er udlejers overholdelse af frister og formkrav altafgørende. En ny afgørelse fra Huslejenævnet illustrerer med al tydelighed, at det ikke er nok at fremsætte krav inden for den lovbestemte frist på to uger; kravene skal også være tilstrækkeligt specificerede til, at lejeren kan forstå deres omfang.

Sagen drejede sig om en udlejer, der tilbageholdt et depositum på 75.000 kr. med henvisning til en række istandsættelseskrav. Inden for to-ugers fristen i lejelovens § 187, stk. 2, fremsendte udlejer en liste med punkter som "pletter på gulvene ovenpå", "ridser på terrassedør" og "beskadigelse planker på terrasse". Senere i forløbet, efter fristens udløb, blev kravene konkretiseret, og nye krav blev tilføjet.

Huslejenævnet gav lejer fuldt medhold og pålagde udlejer at tilbagebetale hele depositummet. Nævnets begrundelse var klar og utvetydig: De oprindelige krav var for generelle. Nævnet fastslog, at "istandsættelseskrav, skal være så specificerede, at det er tydeligt for lejeren, hvad denne præcis er ansvarlig og hæfter for." Videre konkluderede nævnet: "Det er nævnets vurdering, at de krav, som er fremsat inden for fristen i lejelovens § 187, stk. 2 ikke er tilstrækkelig præcise til, at udlejer kan gøre dem gældende over for lejer. Øvrige krav er fremsat for sent."

Afgørelsen er en vigtig påmindelse til udlejere og deres administratorer om, at en fraflytningsrapport skal være detaljeret og præcis fra starten. Generelle vendinger holder ikke i en juridisk prøvelse. For lejere bekræfter afgørelsen, at de har en stærk retsstilling over for uspecificerede krav, og at de med rette kan afvise krav, der først konkretiseres efter den lovpligtige frist. Læs resumé af Huslejenævnets afgørelse

Lejeret: Når sammenligning er umulig – Fastsættelse af leje via "skyggebudget"

En anden afgørelse fra Huslejenævnet belyser, hvordan forvaltningsorganer udøver skøn, når lovens primære metode til lejefastsættelse ikke kan anvendes. Sagen handlede om en udlejer, der ønskede at forhøje lejen markant for en lejer, der havde boet i lejemålet i 25 år uden tidligere lejeforhøjelser. Udlejer argumenterede for, at lejen var væsentligt lavere end "det lejedes værdi" jf. lejelovens § 32.

Udfordringen for Huslejenævnet var, at der ikke fandtes egnede sammenligningslejemål, som er det primære grundlag for at fastsætte det lejedes værdi. I stedet for at afvise sagen eller ukritisk godkende udlejers krav, anvendte nævnet en alternativ metode: et såkaldt "skyggebudget". Denne metode indebærer en skønsmæssig fastsættelse af lejen baseret på en beregning af ejendommens rimelige driftsudgifter, afkast m.v.

Nævnet forklarede sin fremgangsmåde således: "Da det ikke har været muligt at finde et sammenligningslejemål, har nævnet fastsat lejen med udgangspunkt i et ’skyggebudget’ over ejendommens driftsudgifter mv." På baggrund af dette budget konkluderede nævnet, at den gældende leje ganske rigtigt var for lav, men at den af udlejer varslede leje var for høj. Resultatet blev en delvis godkendelse af lejeforhøjelsen, som landede et sted mellem den gamle leje og udlejers krav.

Afgørelsen demonstrerer forvaltningsmyndigheders pragmatiske tilgang og evne til at finde rimelige løsninger inden for lovens rammer, selv når datagrundlaget er spinkelt. Anvendelsen af et skyggebudget sikrer, at afgørelsen ikke bliver vilkårlig, men baseres på en objektiv, omend skønsmæssig, vurdering af ejendommens økonomi. Dette skaber forudsigelighed og retfærdighed for både lejer og udlejer i situationer, hvor markedssammenligning er udelukket. Se resumé af afgørelsen om lejefastsættelse

Skatteret: Afgrænsning af kapitalfondsbegrebet undtager driftsselskab fra CFC-beskatning

I en principiel sag har Skatterådet afklaret rækkevidden af de særlige regler om CFC-beskatning af merafkast fra kapitalfonde i ligningslovens § 16 I. Afgørelsen viser, hvordan en nøje fortolkning af lovens definitioner kan have afgørende betydning for beskatningen af komplekse selskabsstrukturer.

Sagen omhandlede en medstifter af en driftskoncern, der ejede sine andele gennem et dansk holdingselskab. Koncernen var delvist finansieret af to udenlandske fonde, som havde ydet lån og i den forbindelse modtaget tegningsretter (warrants). Spørgsmålet var, om avancen ved et delvist salg af koncernen skulle CFC-beskattes hos medstifteren under reglerne for kapitalfonde.

Skatterådet bekræftede, at dette ikke var tilfældet. Afgørelsen hvilede på en grundig analyse af, om investeringen kunne anses for foretaget "i eller via en kapital-, venture- eller infrastrukturfond". Rådet lagde, i overensstemmelse med Skattestyrelsens indstilling, afgørende vægt på to forhold:

  1. Selskabet var et driftsselskab: Det selskab, spørgeren havde investeret i, var et almindeligt holdingselskab for en driftskoncern og ikke en "investeringsenhed" med karakter af en kapitalfond.
  2. De långivende fonde var ikke kapitalfonde i lovens forstand: Fondene investerede primært i gældsinstrumenter og havde en passiv rolle. De deltog ikke aktivt i ledelsen og driften, hvilket er et definerende kendetegn for en kapitalfond ifølge lovens forarbejder. Skattestyrelsen udtalte: "Som det fremgår af det oplyste, investerer de to nævnte lånefonde ikke i aktier og kan derfor som udgangspunkt ikke anses for at erhverve Selskabet, hverken helt eller delvist." At fondene modtog tegningsretter ændrede ikke denne vurdering, da det ikke var forventet, at de ville blive udnyttet.

Denne afgørelse er af stor praktisk betydning for iværksættere og selskaber, der modtager finansiering fra gældsfonde eller andre passive finansielle aktører. Den fastslår, at en sådan finansieringsstruktur ikke i sig selv transformerer et almindeligt driftsselskab til en kapitalfondskonstruktion omfattet af de strenge CFC-regler. Det er substansen – den aktive deltagelse i ledelse og drift – der er afgørende for klassifikationen. Læs resumé af Skatterådets bindende svar

Sammenfatning og Konklusion

De tre analyserede afgørelser tegner et billede af en forvaltningspraksis, der vægter legalitet, præcision og en materiel, frem for en rent formel, tilgang. I lejeretten ser vi, at formkrav som specificering af mangler tages yderst alvorligt, og at nævnene anvender anerkendte metoder til at udøve et kvalificeret skøn. I skatteretten ser vi en fortolkning, der fokuserer på den reelle karakter af en investering frem for blot at se på de involverede parters navne eller juridiske form. Samlet set styrker disse afgørelser retssikkerheden ved at skabe klarhed over de krav, borgere og virksomheder skal leve op til, og de rammer, som forvaltningen arbejder inden for.

Relaterede artikler

Relaterede artikler kommer snart...