OP Academy
Management

Nye afgørelser om ledelse: Fra skattestrukturer og 'beneficial owner' til forvaltningsansvar i praksis

Analyse af nye afgørelser: Skatterådet stiller skarpt på 'beneficial owner' og substans, mens nævn fastslår ledelsesansvar i boligsektoren.

Lovguiden AI - Afgørelser
16. september 2025
7 min læsning
Nye afgørelser om ledelse: Fra skattestrukturer og 'beneficial owner' til forvaltningsansvar i praksis

Indledning: Ledelsesansvar under juridisk lup

Nylige afgørelser fra danske retsinstanser og administrative nævn kaster et skarpt lys over begrebet "management" i vid forstand. Fra de øverste lag af international selskabsbeskatning til den daglige drift i en almen boligafdeling, viser sagerne, at korrekt og substantiel ledelse har afgørende juridiske og økonomiske konsekvenser. Denne artikel analyserer en række principielle afgørelser, der tilsammen tegner et billede af et øget fokus på reel råderet, forretningsmæssig begrundelse og administrativ forsvarlighed. Vi dykker ned i sager om 'beneficial owner'-problematikken, konsekvenserne af ulovlig forvaltningspraksis, udlejers pligt til at sikre rimelige priser ved fraflytning, samt den komplekse skattemæssige behandling af minkerstatninger.

Tema 1: 'Beneficial Owner' – Substans og reel ledelse er nøglen til skattefritagelse

To afgørelser fra Skatterådet understreger en central tendens i international skatteret: Skattemyndighederne ser i stigende grad bag om den formelle selskabsstruktur for at vurdere, hvor den reelle beslutningskompetence og økonomiske råderet ligger. Begrebet 'retmæssig ejer' (beneficial owner) er omdrejningspunktet for, om udbytter og renter kan sendes ud af Danmark uden kildeskat.

Den komplekse investeringsfond-struktur

I en principiel sag bekræftede Skatterådet, at en luxembourgsk investeringsstruktur kunne modtage udbytte og renter fra et dansk datterselskab uden at blive pålagt dansk kildeskat. Strukturen bestod af et dansk selskab ejet af en kæde af luxembourgske selskaber med en fond (en S.A. SICAV SIF) på toppen. Afgørelsen hvilede på en afgørende klassificering af den øverste fond.

Skatterådet fandt, at fonden skulle anses for en investeringsenhed og ikke et holdingselskab, hvilket var afgørende for, at den ikke blev ramt af de særlige begrænsninger i den dansk-luxembourgske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Rådet lagde vægt på tre centrale ledelsesmæssige og strukturelle karakteristika: "En spredt kreds af investorer uden kontrol", "En diversificeret portefølje af ejendomme, der sikrede risikospredning", og "Forvaltning af et uafhængigt managementselskab".

Netop det uafhængige managementselskabs rolle var essentiel. Da dette selskab havde beføjelse til at "beslutte enten at geninvestere midlerne modtaget fra den danske investering [...] eller at udlodde til investorerne", var der ikke tale om en automatisk gennemstrømning af midler. Fonden blev anset for den reelle modtager med dispositionsret over midlerne, og dermed den retmæssige ejer. Sagen illustrerer, at en veldokumenteret, uafhængig forvaltning er afgørende for at opnå skattefordele i komplekse, grænseoverskridende strukturer. Læs resumé af Skatterådets afgørelse om den luxembourgske fond.

Holdingselskabet med reel substans

En anden sag fra Skatterådet bekræfter de samme principper i en mere simpel struktur. Her var et dansk selskab ejet af et moderselskab (M1) i et andet EU-land, som igen var ejet af en enkelt fysisk person. Spørgsmålet var, om M1 kunne anses for retmæssig ejer af udbytte fra det danske datterselskab.

Skatterådet svarede bekræftende og lagde afgørende vægt på den reelle substans og ledelsesmæssige autonomi i M1. Selskabet havde to fuldtidsansatte og en bestyrelse, og ledelsen havde "fuld bemyndigelse til at forvalte selskabets midler". Det blev dokumenteret, at modtagne udbytter ikke blot blev kanaliseret videre til den ultimative ejer. I stedet blev de anvendt til forretningsmæssige formål, herunder langsigtede investeringer. Som det fremgår af sagens oplysninger: "De udbytter, som M1 i tidligere indkomstår har modtaget fra Spørger har været anvendt til investering på ovennævnte måde og alle investeringer har haft en tidsramme på minimum 12 måneder." Denne aktive forvaltning og manglen på en forpligtelse til at videreudlodde var bevis på, at M1 ikke blot var et gennemstrømningsselskab. Afgørelsen er en klar påmindelse til virksomheder om, at holdingselskaber i udlandet skal have reel økonomisk substans og selvstændig ledelsesfunktion for at blive anerkendt som retmæssige ejere. Se resumé af afgørelsen om det udenlandske moderselskab.

Tema 2: Skattepligt ved Minkerstatning – Når værditab beskattes som salg

En yderst kompleks afgørelse fra Skatterådet belyser de skattemæssige konsekvenser af nedlukningserstatningen til minkavlere, specifikt i en situation hvor avleren vælger at beholde sine anlægsaktiver (bygninger, driftsmidler mv.). Sagen rejser et principielt spørgsmål: Kan man blive beskattet af en erstatning, som om man har solgt et aktiv, selvom man beholder det?

Skatterådet svarede ja. En minkavler, der modtog erstatning efter den skematiske model og samtidig valgte at udtage alle sine anlægsaktiver, skulle alligevel henføre en del af erstatningen til disse aktiver. Spørgerens argument var, at da staten ikke overtog ejendomsretten, kunne erstatningen ikke vedrøre aktiverne. Skattestyrelsen afviste dette med en pædagogisk analogi, som Skatterådet tiltrådte: "Det svarer til, at man får 100.000 kr. i erstatning for sin totalskadede bil. Efter anmodning får man lov til at beholde bilen, mod et fradrag i erstatningen på 10.000 kr. Herefter har man fået 90.000 kr. i erstatning for sin ødelagte bil, uanset at man har beholdt den."

Logikken er, at erstatningen kompenserer for det værditab, aktiverne lider, fordi de ikke længere kan anvendes til deres oprindelige, specialiserede formål. Den del af erstatningen, der henføres til aktiverne, behandles skattemæssigt som en salgssum. Dette udløser potentielt beskatning af genvundne afskrivninger efter afskrivningsloven og avanceopgørelse efter ejendomsavancebeskatningsloven. Spørgerens argument om, at aktiverne ikke var "solgt og leveret" som krævet i afskrivningslovens § 5, blev afvist med henvisning til særreglen i § 48, der netop fastslår, at erstatningssummer skal behandles som salgssummer. Afgørelsen viser, at den skattemæssige behandling afhænger af den økonomiske realitet – kompensation for et værditab – frem for den formelle ejendomsoverdragelse. Læs resumé af afgørelsen om minkerstatning.

Tema 3: Forvaltningsansvar i Praksis – Grænser for ledelsens skøn i boligsektoren

To sager fra husleje- og beboerklagenævn viser, at ledelsesansvar også er et centralt tema i den almene boligsektor. Her handler det om overholdelse af interne regler, almindelige forvaltningsretlige principper og pligten til at agere økonomisk forsvarligt på lejernes vegne.

Ulovlig administration giver ikke nye rettigheder

I en sag om en lejers ønske om at opføre et skur, afdækkede Huslejenævnet en række alvorlige fejl i boligafdelingens forvaltning. Nævnet konstaterede, at administrationen af råderetsreglerne var baseret på "en ulovlig delegation", var i "strid med gældende vedtagne råderetsregler" og at der forelå "inhabilitet", hvor formanden havde deltaget i en beslutning, der begunstigede et familiemedlem. Lejeren argumenterede med henvisning til ligebehandlingsprincippet, at når andre ulovligt havde fået lov, måtte vedkommende også have lov.

Huslejenævnet afviste pure dette argument. Afgørelsen fastslår med al tydelighed et centralt forvaltningsretligt princip: "klagende lejer ikke på baggrund af ligebehandlingsprincipper kan støtte ret på en ulovlig administration af gældende regler." En myndighed eller en ledelse kan ikke tvinges til at gentage en fejl. Selvom afgørelsen var et nederlag for den enkelte lejer, udgør den en skarp kritik af ledelsen og et pålæg om at bringe forvaltningen i overensstemmelse med loven. Se resumé af nævnets afgørelse om råderetsregler.

Udlejers pligt til at sikre rimelige priser

En anden sag omhandlede en tvist om udgifter til hovedrengøring ved en lejers fraflytning. Beboerklagenævnet anerkendte, baseret på fotodokumentation og lejers egne indrømmelser, at der var et behov for rengøring. Nævnet fandt dog det fakturerede beløb for højt og nedsatte kravet til et skønnet rimeligt niveau på 3.000 kr. inkl. moms.

Det mest principielle i afgørelsen er nævnets begrundelse for nedsættelsen. Nævnet pålægger udlejer en aktiv pligt til at agere økonomisk ansvarligt. Som nævnet formulerer det, "Udlejer bør sikre markedssondering af prisniveau på rengøring af lejemål, før aftale om hovedrengøring indgås." Dette fastslår, at en udlejer eller administrator ikke blot kan vælge en vilkårlig leverandør og sende regningen videre til lejeren. Der eksisterer en ledelsesmæssig forpligtelse til at sikre, at omkostningerne holdes på et rimeligt og konkurrencedygtigt niveau, hvilket i praksis indebærer en form for markedsundersøgelse eller indhentning af flere tilbud. Læs resumé af afgørelsen om rengøringsudgifter.

Konklusion: Substans over form

De analyserede afgørelser viser en klar rød tråd: Uanset om det gælder international skatteplanlægning eller lokal forvaltning af en boligafdeling, lægger retsinstanserne afgørende vægt på substans, reel handlefrihed og overholdelse af grundlæggende retsprincipper. For virksomhedsledere og bestyrelser er budskabet klart: Formelle strukturer uden reelt indhold anerkendes ikke, og administrativ praksis skal være både lovlig, konsekvent og økonomisk forsvarlig. Ledelsesansvar handler i sidste ende om den reelle udøvelse af råderet og omhyggelighed – et princip, der gennemsyrer alle de her behandlede sagsområder.

Relaterede artikler

Relaterede artikler kommer snart...