OP Academy
Nye regler for erstatning og forsikringsdækning i skibsfart, trafik og byggeri

Nye regler for erstatning og forsikringsdækning i skibsfart, trafik og byggeri

Forsikrings- og erstatningsret13. nov. 2025

Seneste juridiske opdateringer strammer reglerne for forsikringsdækning i trafikken, fastsætter kompensation ved byggegener i Aarhus og præciserer erstatning ved overtagelse af skibe.

Skærpede forsikringskrav på vejene, klarere rammer for kompensation ved Aarhus H og et styrket Skibsfartsnævn i internationale kriser sætter kursen for den kommende tids praksis i forsikrings- og erstatningsretten.


Overblik over ugens ændringer

Tre opdateringer rykker på centrale hjørner af dansk erstatnings- og forsikringsret: 1) Skibsfartsnævnets forretningsorden præciserer nævnets rolle ved internationale kriser og rederiers krav på fuld erstatning ved statens overtagelse af brugsretten. 2) Forsikringsdækningsbeløb i færdselsloven og ved motorløb reguleres opad for skader indtruffet i 2026. 3) Kompensationsregler for husstande ved ombygningen af Aarhus H fastlægger støjmetode, definitioner og adgangskriterier.

Skibsfartsnævnet og fuld erstatning ved statens overtagelse

Skibsfartsnævnets forretningsorden slår fast, at nævnet rådgiver erhvervsministeren i skibsfartsmæssige forhold under internationale kriser, kan tilkalde sagkyndige og – når brugsretten til et dansk skib er overtaget – fastsætter fragtraten, bortchartrer skibet eller påbyder rederiet at indgå charteraftale med en anvist befragter. Særligt centralt er, at nævnet træffer afgørelse om yderligere kompensation, når rederiet lider andre tab end fragtindtægter, for at sikre rederiet fuld erstatning. Sammensætningen præciseres med formand samt seks medlemmer udpeget for fire år, herunder indstillinger fra Danske Rederier, de søfarendes organisationer og Søfartsstyrelsen. Forretningsord.

“Fuld erstatning” omfatter efter forretningsordenen tab ud over mistede fragter – fx ekstraomkostninger, driftsforstyrrelser eller særlige markedsmæssige tab, som nævnet konkret kan kompensere, når staten disponerer over skibet.

Som kontekst fastholder Søfartsstyrelsen, at Skibsfartsnævnet er indsat med henblik på at kunne sikre anvendelsen af dele af handelsflåden i krig eller truende krigsfare, og at statskassen erstatter rederen samtlige udgifter og tab ved en overtagelse af brugsretten. Nævnet sekretariatsbetjenes af Søfartsstyrelsen. Søfartsstyrelsen

Praktiske konsekvenser for rederier og forsikringsmarked

  • Dokumentér “andre tab” løbende: afvigelsesrapporter, ekstra bemanding, brændstof- og forsyningsomkostninger samt tabt kommerciel værdi bør opgøres systematisk til brug for nævnets erstatningsvurdering.
  • Forbered charter- og raterammer: hav standardvilkår klar for bortchartring ved statslig overtagelse og bevis for markedsrater til støtte for fragtratefastsættelsen.
  • Forsikringsdækninger: gennemgå P&I-, krigs- og loss‑of‑hire-dækninger for samspil med en statslig brugsret og eventuelle regresspørgsmål.

Opjusterede forsikringsdækningsbeløb i trafikken og ved motorløb

De årlige reguleringer løfter dækningerne for skader indtruffet i 2026. Efter færdselsloven udgør de nye beløb 152 mio. kr. for personskade/tab af forsørger og 30 mio. kr. for tingsskade pr. begivenhed. For motorløb på bane er beløbene fastsat til 4 mio. kr., 9 mio. kr., 21 mio. kr. og 43 mio. kr. (efter hændelsens karakter og arrangementstype). Reguleringen gælder for skader, der indtræffer i perioden 1. januar 2026 til 31. december 2026. Regulering

OmrådeDækningssum 2026Hvad dækkes
Færdselsloven personskade/tab af forsørger152 mio. kr.Pr. begivenhed
Færdselsloven tingsskade30 mio. kr.Pr. begivenhed
Motorløb kategori A4 mio. kr.Pr. begivenhed
Motorløb kategori B9 mio. kr.Pr. begivenhed
Motorløb kategori C21 mio. kr.Pr. begivenhed
Motorløb kategori D43 mio. kr.Pr. begivenhed

Færdselsstyrelsen understreger, at beløbene reguleres årligt, og at reguleringen omfatter både færdselsloven og bekendtgørelsen om motorløb. Det afspejler den løbende tilpasning til pris- og omkostningsniveau, som branche og arrangører skal indregne i deres policer og budgetter. Fstyr nyhed

Arrangører af motorløb skal fortsat have særskilt ansvarsforsikring og tilladelser; politiet håndterer bane- og arrangementsgodkendelse, mens Færdselsstyrelsens regelsæt for motorløb beskriver sikkerhed og dokumentationskrav. Motorløb

Hvad betyder det for forsikringsselskaber, flådeejere og arrangører

  • Præmie- og kapacitetsstyring: opjusterede summer påvirker kapitalallokering og genforsikring; gennemfør stresstest på storskade-scenarier i bytrafik.
  • Kontrakter: opdater flådeaftaler, værksteds‑ og lejekontrakter med klare ansvarsfordelinger mod de nye summer.
  • Motorløb: indhent polititilladelse i god tid og vedlæg dokumentation for forsikring og sikkerhedsplaner; planlæg for worst‑case hændelser. Politi

Kompensation til husstande ved ombygning af Aarhus H

Transportministeriets bekendtgørelse afgrænser, hvem der kan få kompensation, og hvordan vurderingen foretages. Husstand defineres som alle beboere på en bopæl (bolig registreret som boligareal i BBR), hvor beboere er personer over 18 år med folkeregisteradresse på bopælen. Retten fastlægges ud fra den beregnede støj ved den mest belastede facade i aftenperioden (kl. 18–22) og natperioden (kl. 22–07). Banedanmark skal, efter bygge- og anlægsarbejde i tre sammenhængende aften- eller natperioder, få udført uafhængige støjberegninger af akkrediterede akustikfirmaer eller certificerede personer efter Miljøstyrelsens gældende vejledninger. Kompensation

Banedanmark beskriver den praktiske model: Støj vurderes bagudrettet på baggrund af konkrete aktiviteter og maskinbrug. Er den beregnede facadepåvirkning mindst 75 dB i aftentimerne eller 65 dB om natten i mindst tre sammenhængende døgn, tilbydes kompensation pr. husstand med faste takster pr. aften eller pr. nat, og tilbud udsendes til alle registrerede beboere over 18 år på adressen. Banedanmark

Forståelsen af beregningsgrundlaget understøttes af Banedanmarks faglige materiale om støjmetoder. Hvor EU’s CNOSSOS‑model bruges til kortlægning, anvendes i dansk planlægning fortsat Nord2000 til detaljerede beregninger – en skelnen, som forklarer, hvorfor kompensationsvurderinger baseres på nationale metodestandarder. Støjinfo

Hvad skal borgere ved Aarhus H gøre nu

  • Hold øje med digital post: kompensation tilbydes aktivt og kræver accept fra alle i husstanden for udbetaling.
  • Gem dokumentation: noter datoer og tidsrum for aften-/natarbejde, så oplysninger kan sammenholdes med Banedanmarks beregninger.
  • Særlige forhold: ved helbredsmæssig sårbarhed kan dialog med Banedanmark åbne for midlertidige løsninger under intensive perioder.

Perspektiv for 2026

Rederier bør have klar proceduredokumentation for ekstraordinære tab ved en eventuel statslig brugsret, forsikringsselskaber skal indregne højere dækningssummer i kapital- og genforsikringsprogrammer, og beboere ved Aarhus H kan forvente en mere forudsigelig håndtering af nat- og aftenarbejder med uafhængige støjberegninger som beslutningsgrundlag. Indretningen af kontrakter, policer og borgerrettigheder efter de nye rammer bliver derfor et konkret arbejde her og nu – ikke et spørgsmål til senere.

Anbefalede kurser