Få overblik over nye regler for selvstændiges barselsdagpenge og de markante skærpelser af frakendelse af førtidspension samt udvidede karantæneordninger for en række ydelser.
Selvstændige forældre får fremover større frihed til at holde kontakt til virksomheden under barsel, mens nye regler samtidig gør det markant hårdere for alvorligt kriminelle pensionister og deres familier i ydelsessystemet.
Nye Regler for Barsel og Social Pension
To centrale lovændringer tegner nye linjer i dansk social- og familieret:
På den ene side mere fleksibilitet for selvstændige under barsel, på den anden en markant skærpelse af, hvordan alvorlig kriminalitet påvirker retten til førtidspension, seniorpension, tidlig pension og en lang række andre ydelser. Lovforslag
Selvstændiges Barselsdagpenge Får Mere Luft
Forældre har i dag ret til barselsdagpenge, når de opfylder et beskæftigelseskrav og tager orlov i forbindelse med fødsel eller adoption. For selvstændige har det hidtil været et væsentligt problem, at selv ganske få timers arbejde i virksomheden under barsel kunne udløse vurderingen af, at arbejdet var “genoptaget” – med risiko for at miste barselsdagpengene.(star.dk) STAR
Mange selvstændige har oplevet, at enten måtte virksomheden reelt lukkes ned under barsel, eller også risikerede man tilbagebetalingskrav og usikkerhed om retten til dagpenge.
Det nye regelsæt ændrer denne balance ved at indføre en klar, lovfæstet grænse for, hvor meget en selvstændig kan arbejde uden at det anses som egentlig genoptagelse af arbejdet. Bekendtgørelse
Den Nye § 3 a og Grænsen på 3,5 Timer
Kernen i ændringen er en ny bestemmelse, § 3 a, som indføres i bekendtgørelserne om ret til barselsdagpenge. Bestemmelsen fastslår, at en selvstændig kan arbejde op til 3,5 timer om ugen i sin virksomhed og vælge, at dette ikke skal betragtes som genoptagelse af arbejdet, når vedkommende modtager barselsdagpenge.
Det er en markant præcisering af grænsen mellem legitim, begrænset drift og egentlig tilbagevenden til arbejdet – og giver dermed et entydigt holdepunkt for både forældre, kommuner og Udbetaling Danmark. Bekendtgørelse
Den nye regel gælder kun i hele kalenderuger, hvor den selvstændige:
- har fravær med barselsdagpenge hele ugen, og
- ikke i øvrigt arbejder i virksomheden ud over de 3,5 timer.
Dermed undgås, at ordningen bruges til gradvist at trappe op i arbejdstid, samtidig med at der udbetales fulde barselsdagpenge. Barselsbek.
Bestemmelsen indarbejdes både i den generelle bekendtgørelse om ret til barselsdagpenge og i den særskilte bekendtgørelse om barselsdagpenge til forældre til børn født eller modtaget fra 2. august 2022. Det betyder, at samme 3,5-times-grænse kommer til at gælde på tværs af de nyere barselsregler, uanset om der er tale om biologiske forældre, adoptivforældre eller soloforældre omfattet af de nye modeller.(star.dk) Barselsbek.
Hvad Må Man Egentligt Lave på De 3,5 Timer
Reglerne angiver ikke udtømmende, hvilke opgaver der kan udføres, men formålet er klart: nødvendig, begrænset drift, ikke almindelig arbejdsindsats. I praksis vil det typisk være opgaver som:
- at betale regninger og løn
- at besvare kritiske kundehenvendelser
- at godkende enkelte ordrer eller leverancer
- at koordinere med en vikar eller medarbejder, der driver virksomheden videre
Det afgørende bliver, om omfanget og karakteren af arbejdet samlet set holder sig inden for de 3,5 timer og ikke reelt svarer til at drive virksomheden næsten som normalt. Kommuner og Udbetaling Danmark vil kunne lægge vægt på dokumentation – fx tidsregistrering eller korrespondance – hvis der opstår tvivl.(star.dk) STAR
Før og Efter for Selvstændige Forældre
Den praktiske forskel for selvstændige kan illustreres således:
| Forhold | Hidtidige regler | Nye regler | Typisk betydning |
|---|---|---|---|
| Mindre arbejde under barsel | Selv få timers arbejde kunne udløse vurdering af, at arbejdet var genoptaget | Op til 3,5 timer om ugen kan ses bort fra efter valg | Mindre risiko for tab af barselsdagpenge ved nødvendige småopgaver |
| Klar timegrænse | Ingen udtrykkelig lovfastsat minut-/timegrænse | Lovfæstet grænse på 3,5 time pr. uge | Større forudsigelighed for både forældre og myndigheder |
| Dokumentationskrav | Ofte konkret vurdering i efterkontrol | Kan stadig efterprøves, men målingen knyttes til 3,5 t | Lettere at indrette sig på reglerne og dokumentere efterlevelse |
For mindre virksomheder og soloselvstændige betyder ændringen, at barsel i højere grad kan kombineres med at holde virksomheden i live – uden at man skal vælge mellem økonomisk sikkerhed via barselsdagpenge og virksomhedens overlevelse. STAR
Skærpede Regler for Førtidspension ved Alvorlig Kriminalitet
Hvor barselsområdet bevæger sig mod øget fleksibilitet, går udviklingen i pensionssystemet den modsatte vej for personer, der dømmes for alvorlig kriminalitet. Et nyt lovforslag om ændring af lov om social pension og diverse andre love indfører en egentlig frakendelsesordning for:
- førtidspension (både ny og gammel ordning)
- seniorpension
- tidlig pension (tidlig tilbagetrækning)
for personer, der dømmes for bestemte, alvorlige straffelovsovertrædelser. Lovforslag
Signalværdien er tydelig: Man skal ikke kunne leve af en offentlig forsørgelsesydelse som pensionist, hvis man samtidig har kræfter og ressourcer til at begå grov, organiseret kriminalitet.(bm.dk)
Hvilke Forbrydelser Udløser Frakendelse
Frakendelsen af pension forudsætter, at modtageren ved endelig dom idømmes ubetinget fængsel eller anden frihedsberøvende retsfølge for en række specifikke typer af kriminalitet:
- Rocker- og bandekriminalitet omfattet af straffelovens § 81 a
- Grov narkokriminalitet efter straffelovens § 191
- Særlig grov økonomisk kriminalitet, herunder skatte- og afgiftsunddragelse og skyldnersvig efter § 289, stk. 1, § 290, stk. 2, og § 290 a, stk. 2
- Visse fremmedkrigerrelaterede forbrydelser, fx deltagelse i eller støtte til terrororganisationer i udlandet, efter straffelovens § 101 a, § 114 c samt §§ 114 d og 114 e
Ordningen er målrettet sager, hvor kriminaliteten vurderes som systematisk, organiseret eller særligt grov – og hvor kriminaliteten dermed står i skærende kontrast til begrundelsen for at være på pension, nemlig varigt begrænset arbejdsevne. Aftale
Fem År Uden Ret til Pension og Nyt Udgangspunkt
Når pensionen frakendes, mister personen både ydelsen og status som pensionist. Det har flere praktiske og retlige konsekvenser:
- Pensionen genoptages ikke efter endt straf, selv om den oprindeligt var tilkendt uden tidsbegrænsning.
- Personen har ingen ret til at få tilkendt samme pensionsydelse på ny i en femårig periode fra udstået straf.
- Først efter fem år kan der søges igen, og der sker ikke “automatisk genoptagelse” – alle almindelige betingelser for pension skal være opfyldt på ny.
I den mellemliggende periode kan den pågældende dog søge andre forsørgelsesydelser, fx ydelser efter lov om aktiv socialpolitik. Men her vil personen være underlagt de skærpede karantæneregler, som samtidig udvides og forlænges. Presse
Et vigtigt teknisk element er, at loven kræver omregning af pensionen i forbindelse med karantæneperioder med nedsatte ydelser. Der indsættes regler i pensionslovene om, at der dannes nye opgørelsesperioder, så pensionens størrelse igen afspejler de faktiske indkomst- og formueforhold efter karantænen. Lovforslag
Udvidede og Skærpede Karantæneordninger
Lovforslaget justerer ikke kun pensionerne, men også hele karantænesystemet i de offentlige ydelser. Hvor der i dag eksisterer karantæneordninger for visse typer alvorlig kriminalitet, forlænges og udvides disse markant.
Fra Tre til Fem Års Karantæne
Den generelle karantæneperiode i ydelsessystemet forlænges fra tre til fem år. Det betyder, at den økonomiske konsekvens af en dom for alvorlig kriminalitet kommer til at strække sig over en væsentligt længere del af den dømtes voksenliv – og dermed også over en større del af familiens samlede forsørgelsesgrundlag.(bm.dk) Lovprogram
Nedsættelse til Kontanthjælpsniveau
For en bred vifte af ydelser gælder, at de i karantæneperioden højst kan udbetales svarende til kontanthjælp på mindstesatsniveau efter lov om aktiv socialpolitik:
- Folkepension (både grundbeløb og pensionstillæg)
- Kontanthjælp, ressourceforløbsydelse og ledighedsydelse
- Fleksløntilskud
- Tilskud til selvstændig virksomhed (for fleksjobbere)
Det betyder i praksis, at borgere, der ellers ville have haft en højere forsørgelsesydelse, i en årrække kun får udbetalt et beløb på linje med den laveste kontanthjælpssats, uanset om deres oprindelige ydelse var højere.(bm.dk) Satser
Denne nedsættelse gælder, når den dømte:
- har begået bandekriminalitet
- har udøvet grov vold mod børn i nære relationer
- har begået grov narkokriminalitet
- har udøvet særlig grov økonomisk kriminalitet
- eller har begået visse fremmedkrigerrelaterede forbrydelser
og er idømt ubetinget fængsel eller anden frihedsberøvende retsfølge – dog udløses ordningen for fremmedkrigssager uanset straffens art. Lovforslag
Fuld Udelukkelse fra En Række Ydelser
For de samme typer af alvorlig kriminalitet indføres en total udelukkelse fra en række ydelser i karantæneperioden. Den dømte mister helt retten til at modtage:
- arbejdsløshedsdagpenge, feriedagpenge og efterløn
- dagpenge efter barselsloven
- sygedagpenge fra kommunen
- fleksydelse
- børne- og ungeydelse
Konsekvensen er, at både den dømte og den øvrige husstand kan opleve et betydeligt fald i samlet disponibel indkomst, særligt i familier med børn, hvor børne- og ungeydelsen normalt er en central del af økonomien. Lovgiver lægger dermed op til, at økonomisk tryghed i højere grad knyttes til lovlydig adfærd over en længere årrække. Aftale
Særlige Ændringer for Fremmedkrigere
Den særlige karantæneordning for fremmedkrigere skærpes på et afgørende punkt:
Kravet om, at den dømte skal have modtaget en offentlig forsørgelsesydelse i den periode, dommen omfatter, fjernes. Fremover udløses karantænen alene af den endelige dom for de relevante fremmedkrigerbestemmelser.
Det betyder, at også personer, der fx har opholdt sig i udlandet uden samtidig at modtage danske ydelser, vil være omfattet af en fremtidig karantæne, hvis de senere vender hjem og søger offentlig forsørgelse. Lovforslag
Karantæne ved Udeblivelse fra Retsmøde
Lovforslaget præciserer også karantænereglerne for pensionister, der udebliver fra retsmøde i en straffesag. Karantæneperioden ændres til tre måneder og regnes fremover fra den første i måneden efter rettens anholdelsesbeslutning, i stedet for en lidt mere teknisk 12-ugers-regel.
Formålet er at skabe bedre sammenhæng mellem karantænens længde og det faktiske udbetalingsmønster for pensioner, der normalt udbetales månedsvis, så borgerne lettere kan gennemskue periodens begyndelse og slutning. Lovforslag
Hvem Holder Øje med Reglerne
Den praktiske håndtering af både frakendelse og karantæne samles hos Udbetaling Danmark, der får ansvar for:
- at træffe afgørelse om frakendelse af pension
- at monitorere, om borgere er omfattet af karantæne
- at sikre korrekt samspil mellem de forskellige ydelsessystemer
Det forudsætter et udbygget samarbejde mellem Kriminalforsorgen, anklagemyndigheden og Udbetaling Danmark, hvor fængsler og anklagemyndighed skal underrette om domme og løsladelser for de relevante straffelovsovertrædelser. Lovforslag
Samtidig udvides monitoreringsperioden for opholdskravet i lov om aktiv socialpolitik fra 13 til 15 år, så myndighederne over en længere periode kan kontrollere, om ansøgere opfylder krav til ophold og beskæftigelse for at få ydelser.(bm.dk)
Hvad Betyder Det for Familier og Pårørende
Både barsels- og pensionsreglerne er formelt set arbejdsmarkeds- og socialretlige, men de har klare familieretlige konsekvenser.
På barselsområdet kan selvstændige forældre nu i højere grad:
- tilrettelægge barsel, så virksomheden ikke går i stå
- bevare kundekontakt og kritiske funktioner uden at risikere tab af barselsdagpenge
- dele opgaver mere fleksibelt imellem forældre, hvis begge er tilknyttet virksomheden
Det giver mere realistiske muligheder for, at også iværksættere og små selvstændige kan tage en reel barselsperiode, uden at familieøkonomien eller virksomheden sættes uopretteligt over styr. Barselsbek.
På pensions- og karantæneområdet kan ændringerne omvendt få dybtgående økonomiske følger for familier til personer, der dømmes for alvorlig kriminalitet:
- Familiens samlede forsørgelsesgrundlag kan falde til kontanthjælpsniveau i op til fem år.
- Børn i husstanden kan miste børne- og ungeydelse, selv om de ingen andel har i kriminaliteten.
- Den ikke-dømte ægtefælle eller samlever kan blive nødt til at overtage hovedansvaret for forsørgelsen, ofte samtidig med at forholdet belastes af kriminalitetssagen.
I grænsefladen mellem person-, familie- og socialret rejser det både spørgsmål om børns retlige og økonomiske beskyttelse og om balancen mellem individuel straf og kollektive konsekvenser for familien. Lovprogram
Hvordan Familier og Selvstændige Kan Forberede Sig
Selv om de nye regler først finder anvendelse på barselsperioder og straffesager efter lovgivningens ikrafttræden, er der allerede nu gode grunde til at forberede sig:
- Selvstændige forældre bør tidligt i graviditeten eller inden adoption planlægge barselsforløbet, herunder hvordan de nødvendige 3,5 timers ugentligt arbejde eventuelt bruges, og hvordan dette dokumenteres.
- Pensionister og kommende pensionister, der er involveret i straffesager, bør søge særskilt juridisk rådgivning om, hvordan en eventuel dom kan påvirke pension og øvrige ydelser – også for ægtefælle og børn.
- Kommuner og rådgivere på familie- og socialområdet bør indarbejde de nye regler i deres vejledning, så borgere tidligt får et realistisk billede af både mulighederne på barselsområdet og risiciene ved alvorlig kriminalitet i forhold til familiens forsørgelse.
Dermed sætter de nye regler ret skarpt fokus på, hvordan den offentlige forsørgelse både kan understøtte forældreskab og familieliv – og samtidig bruges som et kraftigt sanktionsredskab over for den mest alvorlige kriminalitet. Lovforslag



