OP Academy
Forfatnings- og forvaltningsret

Analyse: Sagsoplysning, hjemmel og skøn i ny forvaltningsretlig praksis

Analyse af nye afgørelser fra Energiklagenævnet og Huslejenævnet om sagsoplysning, bevisbyrde ved tilskud og fastsættelse af leje ved skøn.

Lovguiden AI - Afgørelser
15. august 2025
5 min læsning
Analyse: Sagsoplysning, hjemmel og skøn i ny forvaltningsretlig praksis

Analyse: Sagsoplysning, hjemmel og skøn i ny forvaltningsretlig praksis

Nylige afgørelser fra Energiklagenævnet og et lokalt Huslejenævn kaster lys over centrale forvaltningsretlige principper og deres praktiske anvendelse. Sagerne spænder fra afslag på energitilskud til fastsættelse af husleje og illustrerer tilsammen de strenge krav til både borgernes dokumentation og myndighedernes sagsbehandling. Analysen afdækker, hvordan officialprincippet, bevisbyrden og forvaltningens skøn udmøntes i konkrete sager, og hvilke konsekvenser det har for borgere og virksomheder.

Officialprincippet og bevisbyrden i tilskudssager: To sider af samme mønt

To afgørelser fra Energiklagenævnet om tilskud fra Erhvervspuljen viser på pædagogisk vis konsekvenserne af henholdsvis en opfyldt og en mangelfuld sagsoplysning. Sagerne understreger, at mens myndigheden har pligt til at oplyse sagen (officialprincippet), påhviler det ansøgeren at fremskaffe den nødvendige dokumentation.

Når ansøgerens dokumentation svigter

I den ene sag fik en virksomhed afslag på tilskud til et energibesparende vandingsanlæg, fordi den ikke kunne dokumentere dimensionerne på de eksisterende slanger. Uden denne information kunne Energistyrelsen ikke validere beregningerne for den forventede energibesparelse. Energistyrelsen havde anmodet om oplysningerne tre gange over en periode på fem måneder. Energiklagenævnet stadfæstede afslaget og lagde afgørende vægt på, at bevisbyrden for den såkaldte "før-situation" påhviler ansøgeren. Nævnet fastslog, at da den efterspurgte dokumentation ikke blev fremsendt, var grundlaget for at vurdere projektet utilstrækkeligt. Afgørelsen slår fast, at "Klager har ikke fremsendt den efterspurgte dokumentation, hvorfor Energiklagenævnet finder, at Energistyrelsen ikke kun vurdere før-forbrug for det årlige energiforbrug i før-situationen." Sagen illustrerer, at en ansøger bærer den fulde risiko, hvis afgørende dokumentation udebliver trods gentagne anmodninger. Selv en kort svarfrist på tre dage blev anset for berettiget, da sagen skulle afgøres inden for finansårets udløb, hvilket ansøger var orienteret om. Læs resumé af afgørelsen

Når myndighedens sagsbehandling fejler

I skarp kontrast hertil står en anden sag fra Energiklagenævnet, hvor Energistyrelsen selv erkendte at have begået afgørende sagsbehandlingsfejl. Her havde en virksomhed fået afslag på tilskud med den begrundelse, at der ikke var identitet mellem ansøger og slutbruger, da ansøger hverken ejede eller lejede ejendommen, hvor anlægget var installeret. Under klagesagens behandling meddelte Energistyrelsen imidlertid selv, at afgørelsen var truffet på et forkert grundlag. Styrelsen erkendte, at sagen "ikke har været tilstrækkeligt oplyst, samt at begrundelsen i den påklagede afgørelse er mangelfuld." På denne baggrund ophævede Energiklagenævnet afgørelsen og hjemviste sagen til fornyet behandling. Denne sag er en klar påmindelse om, at officialprincippet er en fundamental retssikkerhedsgaranti. Når en myndighed ikke i tilstrækkelig grad oplyser en sag eller begrunder sin afgørelse korrekt, er konsekvensen, at afgørelsen må ophæves. Se afgørelsesresumé

Hjemmelskravets grænser: Fortolkning af lovforarbejder versus bekendtgørelsens ordlyd

Den hjemviste sag rejser desuden et principielt spørgsmål om hjemmelskravet. Energistyrelsens oprindelige afslag var baseret på en fortolkning af forarbejderne til energispareloven, hvoraf det fremgik, at der forudsættes identitet mellem ansøger og slutbruger. Klageren argumenterede imidlertid overbevisende for, at et sådant krav ikke var eksplicit indført i selve erhvervspuljebekendtgørelsen, selvom ministeren havde fået bemyndigelse til at fastsætte ansøgerkredsen. Klager anførte, at man bør være "tilbageholdende med at indfortolke begrænsninger, der alene fremgår i forarbejder til tidligere, snævrere versioner af lovbestemmelsen." Selvom nævnet ikke tog stilling til dette materielle spørgsmål, belyser sagen en central juridisk problemstilling: Hvor langt kan en forvaltningsmyndighed gå i sin fortolkning af lovforarbejder, når den udstedte bekendtgørelse er tavs? Sagen understreger vigtigheden af, at begrænsninger i borgerens retsstilling har klar og utvetydig hjemmel i retsforskrifterne.

Anvendelsen af skøn ved fastsættelse af det lejedes værdi

En afgørelse fra Huslejenævnet illustrerer, hvordan forvaltningsmyndigheder anvender et lovligt skøn, når et præcist sammenligningsgrundlag mangler. Sagen vedrørte en udlejers varsling af en markant lejeforhøjelse med henvisning til, at lejen var væsentligt lavere end det lejedes værdi. Da der ikke fandtes direkte sammenlignelige lejemål i området, måtte nævnet finde en alternativ metode til at vurdere lejemålets værdi.

Løsningen blev anvendelsen af et såkaldt "skyggebudget", som er et skønsmæssigt budget over ejendommens driftsudgifter. Nævnet udtaler: "Da det ikke har været muligt at finde et sammenligningslejemål, har nævnet fastsat lejen med udgangspunkt i et ’skyggebudget’ over ejendommens driftsudgifter mv." På baggrund af dette skøn nåede nævnet frem til, at den gældende leje ganske vist var for lav, men at den varslede forhøjelse var for høj. Resultatet blev en delvis godkendelse af lejeforhøjelsen, hvor lejen blev fastsat til et niveau, der efter nævnets skøn svarede til det lejedes værdi. Afgørelsen er et eksempel på, hvordan et forvaltningsorgan kan træffe en afbalanceret og begrundet afgørelse baseret på et sagligt skøn, når lovgivningen kræver en vurdering, der ikke kan baseres på eksakte data. Læs resumé af huslejenævnets afgørelse

Konklusion og praktiske konsekvenser

De analyserede afgørelser tegner et klart billede af de forvaltningsretlige spilleregler. For borgere og virksomheder, der søger offentlige midler, er budskabet utvetydigt: Bevisbyrden er tung, og manglende dokumentation fører til afslag. For myndighederne understreger sagerne, at pligten til at oplyse en sag og levere en holdbar begrundelse er ufravigelig – fejl på dette område kan og vil føre til, at afgørelser bliver underkendt. Endelig viser huslejesagen, at forvaltningens skøn er et anerkendt og nødvendigt redskab, men at det skal udøves på et sagligt og gennemsigtigt grundlag. Tilsammen bekræfter afgørelserne styrken i de grundlæggende principper, der sikrer både en effektiv forvaltning og borgernes retssikkerhed.

Relaterede artikler

Relaterede artikler kommer snart...