OP Academy

Nye Anlægslove Fremskynder Ammunitionsfabrik og Infrastruktur ved at Omgå Miljø- og Planlovgivning

En række nye anlægslove for en ammunitionsfabrik, brintinfrastruktur og motorveje centraliserer magten hos ministeren og fraviger plan- og miljølove for at sikre hurtig gennemførelse.

Forfatnings- og forvaltningsret
Lovguiden AI
9. oktober 2025
5 min læsning

Regeringen skruer op for brugen af særskilte anlægslove og bekendtgørelser, der sætter almindelige plan- og miljøregler ud af kraft, når projekter vurderes kritiske for forsvar, energi og infrastruktur.


Magten samles og processer forkortes

I tre aktuelle sager – en ammunitionsfabrik i Elling, en brintrørledning fra Esbjerg til grænsen og den midtjyske motorvej – går et klart mønster igen: lovgiver skaber singulære beslutningsregimer, der fraviger planloven, naturbeskyttelsesloven og skovloven, centraliserer kompetencen hos den ansvarlige minister og indskrænker den administrative klageadgang. Det giver hurtige afgørelser, men flytter også magtbalancen i forvaltningen og udfordrer borgernes retsposition.

Ammunitionsfabrik i Elling bliver test af forsvars-hjemlen

Forsvarsministeriet sender et justeret udkast til bekendtgørelse i høring, der udmønter den nye forsvars- og beredskabshjemmel og baner vej for nedrivning, nybyggeri og anlæg på navngivne matrikler i Elling. Kernen er omfattende fravigelser: lokalplanpligt og landzoneadministration efter planloven, fredskovspligt efter skovloven samt beskyttelseslinjer og dispensationer efter naturbeskyttelsesloven sættes ud af kraft. Ministeren overtager udvalgte beføjelser fra andre myndigheder, og den administrative klageadgang afskæres, også for afgørelser truffet af ministeren. Som det formuleres i udkastet: “afgørelser … kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.” Høring

Brinttransmissionssystem fra Esbjerg til grænsen får en accelerationslov

L 6 giver Energinet en udvidet værktøjskasse til at beskytte den planlagte linjeføring og håndtere flaskehalse tidligt. Energinet kan pålægge byggelinjer i op til 10 år (med én forlængelse), udstede midlertidige forbud, og i særlige tilfælde fremrykke overtagelse af arealer – også før ordinær ekspropriation. Ekspropriation kan iværksættes til forberedende aktiviteter, herunder arkæologi og erstatningsnatur. Klageadgangen afskæres bredt for afgørelser efter natur-, skov- og museumsloven, mens ministeren kan “call-in”-overtage sager. Ministerens afgørelser kan ikke påklages administrativt, og søgsmålsfristen fastsættes til seks måneder; Energinet får adgang til udendørs forundersøgelser på privat ejendom mod varsel og erstatning. Lovforslag

Midtjyske Motorvej lovgives som miljøgodkendt projekt

L 10 fungerer som miljøgodkendelse for to strækninger – Klode Mølle–Løvel og Give–Billund Vest – og kræver ikke særskilte tilladelser efter centrale bestemmelser i planloven, naturbeskyttelsesloven og skovloven. Dispensationer fra beskyttelseslinjer, landzonetilladelse og fredskovspligt m.v. frafaldes, mens Vejdirektoratet pålægges afværgeforanstaltninger efter VVM. Klager over kommunale afgørelser samles hos transportministeren, der tillige kan “call-in”-overtage sager; tilsynet suspenderes og søgsmålsfristen er seks måneder. Loven adresserer også gæsteprincippet for ledninger, tvistløsning ved taksationsmyndigheder og en målrettet støjisoleringsordning. Lovforslag

Fælles greb på tværs af sagerne

TemaAmmunitionsfabrik EllingBrint Esbjerg–grænsenMidtjyske Motorvej
InstrumentBekendtgørelse under ny forsvars- og beredskabslovSærskilt accelerationslovAnlægslov
KompetenceForsvarsministeren overtager beføjelserKlima-, energi- og forsyningsministeren med call-inTransportministeren med call-in
FravigelserPlan-, natur-, skov-, bygge- m.fl.Klageafskæring efter natur-, skov-, museumslovPlan-, natur-, skov- m.fl. (tilladelsesfritagelse)
KlageadgangAfskæres bredtAfskæres bredt; ministerklage på byggelinjerSamles hos ministeren
DomstolsprøvelseAlmindelige regler6 mdr. frist6 mdr. frist

Lovteknikken bag den nye forsvarshjemmel

Den nyligt vedtagne L 222 giver regeringen et generelt mandat til via bekendtgørelser at fravige sektorlovgivning, overtage beføjelser og afskære administrativ klage for projekter med væsentlige forsvars- eller beredskabsformål. Hjemlen er udtrykkeligt tænkt til at accelerere bl.a. Elling-projektet og rummer også ekspropriationsadgang og mulighed for hemmeligholdelse i særligt følsomme sager. Lov

Baggrund i ministerielle beslutninger og planforløb

Transportministeriet sendte i sommer udkast til anlægslove for begge midtjyske etaper i offentlig høring efter forligskredsens linjeføringsvalg og supplerende VVM-arbejde – et væsentligt skridt i retning af lovbehandling i efteråret. Nyhed
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har samtidig godkendt, at brintrøret “Syvtallet” kan gå i anlægsfase som led i den accelererede tidsplan, hvilket understøtter behovet for særlovgivning om byggelinjer, ekspropriation og klageafskæring. Nyhed

Forfatnings- og forvaltningsretlige implikationer

  • Lovgiver som konkret sagsstyrer: Når en lov eller bekendtgørelse udpeger matrikler/linjeføringer og samler kompetencen hos en minister, nærmer vi os lovgivning med singulær karakter. Det reducerer den klassiske armslængde til plan- og miljømyndigheder og udfordrer den almindelige fler-instanskontrol.
  • Klageafskæring og Århus-konventionens ånd: Markant indskrænkning af administrative klager kan være forenelig med konventionens krav om adgang til prøvelse, hvis domstolsadgangen er reel og omkostningerne ikke er prohibitive. 6-måneders søgsmålsfrister og bemærkninger om rimelige omkostninger i miljøsager sigter netop her, men hæver bevisbyrden for berørte.
  • Materiel retssikkerhed versus tempo: Fravigelser af plan-, natur- og skovretlige værn flytter byrden til lovens interne afvejninger og til krav om afværgeforanstaltninger. Kvaliteten af de forudgående VVM’er, høringer og ministerens begrundelser bliver dermed afgørende for proportionalitet.

Hvad betyder det i praksis for aktører

  • Kommuner bør tidligt afklare rollefordelingen og sikre sagsoplysning til ministeren, når call-in er sandsynlig, samt forberede konsekvensrettelser i kommune- og lokalplaner, selv om tilladelser formelt fraviges. Nyhed
  • Lodsejere langs brintkorridoren skal forholde sig til byggelinjer, forundersøgelser og muligheden for fremrykket overtagelse; dokumentation for økonomiske følger og særlige forhold er central i dialogen med Energinet. Nyhed
  • Foreninger og NGO’er bør målrette høringssvar mod proportionalitet, kumulative naturpåvirkninger og alternative tracéer, da de almindelige dispensationstrin er fraveget, og den retslige bane er smallere og hurtigere.

Sammenlignende nedslag i fravigelser og klage

Hvad fraviges oftest

  • Planloven: lokalplanpligt, landzone og VVM-krav håndteres lov- eller bekendtgørelsesvejen.
  • Naturbeskyttelsesloven: beskyttelseslinjer og dispensationsordninger neutraliseres.
  • Skovloven: fredskovspligt kan ophæves midlertidigt eller varigt.
  • Klage: Nævnsbehandling erstattes af ministerklage eller afskæres helt; domstolsprøvelse består men på strammere vilkår.

Et gennemgående greb er at fjerne ”stopklodser” i sektorlovene og erstatte dem med politisk ansvar direkte hos den pågældende minister.

Hvad sker nu

Høringssporet og de lovgivningsmæssige skridt fortsætter i høj hast. Lokalt i Frederikshavn køres der parallelle dialogspor om udbygningen af produktionsområdet ved Elling, og borgere inviteres løbende til at stille spørgsmål til myndigheder og virksomhed – et nødvendigt supplement, når klagesystemet nedskaleres. Borgermøde

Anbefalede kurser