Ny Praksis i Erstatningsretten: Skat på Sømands Erstatning, Læges Uberettigede Bortvisning og Komplekse Fredningssager
Analyse af nye afgørelser: Skattepligt for sømands erstatning, uberettiget bortvisning af læge med stor erstatning til følge, og udvidet fredning ved Kielstrup Sø.

Indledning: Tre principielle afgørelser belyser erstatningsrettens facetter
Den seneste tid har budt på en række bemærkelsesværdige afgørelser inden for forsikrings- og erstatningsretten, der spænder over vidt forskellige retsområder, men som alle har erstatningsretlige spørgsmål som omdrejningspunkt. En afgørelse fra Skatterådet fastlægger de skattemæssige konsekvenser af erstatning for tabt arbejdsfortjeneste til en sømand. En faglig voldgiftskendelse underkender en bortvisning af en læge og tilkender en betydelig erstatning. Endelig illustrerer en kompleks fredningssag fra Miljø- og Fødevareklagenævnet de erstatningsretlige implikationer af offentlige indgreb i ejendomsretten. Tilsammen tegner disse afgørelser et billede af et retsområde, hvor detaljen er afgørende, og hvor samspillet med andre juridiske discipliner som skatteret, arbejdsret og forvaltningsret er essentielt.
Tema 1: Erstatningens Karakter og Skattemæssige Konsekvenser – Sømands Tabte Arbejdsfortjeneste
En central problemstilling i erstatningssager er den skattemæssige behandling af det tilkendte beløb. En nylig afgørelse fra Skatterådet belyser dette i en specifik, men principiel kontekst for sømænd under DIS-ordningen.
Sagens kerne: Erstatning efter ansættelsesophør
Sagen omhandlede en overstyrmand, der efter en arbejdsskade blev opsagt. Han modtog løn under sygdom (skattefri DIS-indkomst) frem til fratrædelsen. Spørgsmålet var, om den erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, han krævede for perioden efter ansættelsens ophør, ligeledes kunne anses for skattefri DIS-indkomst. Dette havde afgørende betydning for, om erstatningen skulle beregnes ud fra hans tidligere nettoløn eller en bruttoløn.
Skatterådet fastslog, at erstatningen var almindelig skattepligtig indkomst. Rådet tiltrådte Skattestyrelsens begrundelse, som hviler på to hovedpiller: substitutionsprincippet og en snæver fortolkning af DIS-ordningen.
For det første anfører Skattestyrelsen, at "Erstatningen er derfor skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4, litra c", da den træder i stedet for en løbende, skattepligtig lønindkomst. For det andet, og mere afgørende, understreges det, at DIS-ordningen er en EU-godkendt statsstøtteordning, hvilket medfører, at "der skal foretages en snæver fortolkning af de former for indkomster og ydelser, der kan omfattes af DIS-ordningen".
Den afgørende faktor blev tilknytningen til ansættelsesforholdet. Skattestyrelsen fandt, at betingelsen for skattefrihed er, at der er tale om "lønindkomst ved arbejde om bord", hvilket forudsætter et bestående tjenesteforhold. Da erstatningen dækkede perioden efter fratrædelsen, var denne tilknytning brudt. Styrelsen drog en parallel til dagpenge udbetalt af en reder (G-dage), som heller ikke er DIS-indkomst, "da ansættelsen er ophørt".
Praktisk betydning
Afgørelsen cementerer, at skattefriheden under DIS-ordningen er tæt knyttet til et aktivt ansættelsesforhold og arbejde udført om bord. Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, der dækker en periode efter ansættelsens ophør, falder uden for dette snævre anvendelsesområde. For praktikere betyder det, at erstatningskrav i sådanne sager skal opgøres med udgangspunkt i en bruttoficering af den tidligere nettoløn for at sikre, at den skadelidte reelt bliver kompenseret "krone for krone" efter skat. Læs resumé af afgørelsen
Tema 2: Grænsen for Bortvisning – Mangel på Forsæt Fører til Stor Erstatning
En faglig voldgiftskendelse om en bortvist læge illustrerer den høje bevisbyrde, en arbejdsgiver har for at bevise grov misligholdelse, og de betydelige erstatningsretlige konsekvenser, en uberettiget bortvisning medfører.
Sagens omdrejningspunkt: Overlappende vagter og manglende forsæt
En læge i hoveduddannelsesstilling i Region Sjælland, som også arbejdede som timelønnet vagtlæge i samme region, blev bortvist for grov misligholdelse. Regionen anførte, at lægen bevidst havde planlagt og varetaget overlappende vagter, modtaget dobbelthonorering og forladt sin hovedstilling før tid for at nå vagter i Lægevagten. Regionen betegnede adfærden som "systematisk bedrageri".
Opmanden i voldgiftssagen, en højesteretsdommer, fandt bortvisningen uberettiget. Selvom det blev lagt til grund, at lægen i mindst fire tilfælde havde planlagt vagter på en uforsvarlig måde, fandt retten det ikke bevist, at hun havde haft til hensigt at snyde. Kendelsen fastslår: "Det kan derimod ikke anses for godtgjort, at A har haft som formål at opnå dobbeltbetaling." Retten lagde i sin vurdering vægt på flere formildende omstændigheder:
- De begrænsede beløb: Sagen omhandlede "yderst begrænsede beløb".
- Få tilfælde: Der var tale om "ganske få af de samlede vagter".
- Åbenhed: Lægen havde selv via SMS gjort Lægevagten opmærksom på problemerne med mødetiderne, hvilket talte imod en bedragerisk hensigt. Som det fremgår af sagens dokumenter, skrev lægen eksempelvis den 5. juni 2024 kl. 07:58 til Lægevagtens sekretariat: "Godmorgen til jer, Jeg skal køre til By 1 besøg i dag. Jeg vil høre om det kan gå at jeg er mødt i By 1 istf By 3."
Samlet set konkluderede opmanden, at selvom lægens adfærd udgjorde en misligholdelse, var den ikke så væsentlig, at den kunne begrunde en bortvisning. Da parterne var enige om konsekvenserne af en uberettiget bortvisning, blev Region Sjælland dømt til at betale en samlet erstatning på 442.542,28 kr.
Praktisk betydning
Kendelsen er en vigtig påmindelse til arbejdsgivere om, at bevisbyrden for det subjektive element (forsæt) er tung i sager om bortvisning på grund af påstået økonomisk svig. Uforsvarlig planlægning og endda modtagelse af uberettiget løn er ikke i sig selv tilstrækkeligt, hvis der ikke kan føres bevis for en bevidst hensigt om at bedrage. Medarbejderens egen kommunikation om uregelmæssigheder kan veje tungt i vurderingen. For arbejdsgivere understreger sagen vigtigheden af at reagere prompte med mindre indgribende sanktioner, såsom en tjenstlig advarsel, når man bliver opmærksom på uhensigtsmæssig adfærd, frem for at lade sager eskalere til en bortvisning, der ikke kan bære retsligt. Læs resumé af voldgiftskendelsen
Tema 3: Erstatning ved Offentlige Indgreb – Fredning af Kielstrup Sø
En omfattende afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet om en ny, samlet fredning af Bakkelandet omkring Kielstrup Sø viser, hvordan erstatningsretten spiller en central rolle, når offentlige hensyn til natur og friluftsliv vejes op mod private lodsejeres ejendomsret.
Sagens kompleksitet: Modernisering, udvidelse og nye restriktioner
Sagen blev rejst af Danmarks Naturfredningsforening med det formål at erstatte otte ældre og usammenhængende fredninger med én moderne og samlet fredning. Formålet var at styrke beskyttelsen af landskabs- og naturværdier, forbedre offentlighedens adgang og understøtte forvaltningen af et Natura 2000-område.
Fredningsnævnet gennemførte fredningen, men justerede forslaget på flere punkter efter indsigelser fra lodsejere. Sagen blev dog påklaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet af både Miljøstyrelsen, kommunen og Danmarks Naturfredningsforening.
Klagenævnet traf en vidtrækkende afgørelse, der både skærpede og udvidede fredningen, hvilket har direkte erstatningsretlige konsekvenser. Nævnet genindsatte en bestemmelse, som Fredningsnævnet havde fjernet, om at to gravhøje skulle fritlægges for bevoksning. Nævnet begrundede dette med, at det "vil understøtte fredningens formål om at bevare og synliggøre områdets kulturhistoriske værdier". Dette pålægger lodsejerne en tålepligt, der potentielt udløser erstatning.
Mest markant besluttede klagenævnet at udvide fredningsområdet til også at omfatte den nærliggende fredning af Krogen Strand samt et mellemliggende areal for at "skabe en mere helhedsorienteret beskyttelse og en samlet forvaltning af området". Denne udvidelse indebærer, at nye lodsejere inddrages i sagen. Af hensyn til disse lodsejeres retssikkerhed og ret til to-instansbehandling, hjemviste nævnet netop denne del af afgørelsen til ny behandling i Fredningsnævnet i medfør af naturbeskyttelseslovens § 44, stk. 2, 2. pkt. Dette starter en ny proces, hvor der skal tages stilling til de konkrete restriktioner og den deraf følgende erstatning for de nye berørte parter.
Praktisk betydning
Afgørelsen viser, at fredningssager er dynamiske processer, hvor klageinstansen har vide beføjelser til at ændre en afgørelse, herunder at udvide fredningens geografiske omfang. For lodsejere og deres rådgivere er det en påmindelse om, at en fredningssag kan udvikle sig betydeligt i klagesystemet. Hjemvisningen af udvidelsen understreger vigtigheden af processuelle garantier i sager, der indebærer indgreb af ekspropriationslignende karakter. Selvom den konkrete erstatningsudmåling ikke er sagens kerne i klagenævnets afgørelse, lægger afgørelsens materielle indhold – nye stier, rydningspligter og udvidet areal – fundamentet for de efterfølgende erstatningsforhandlinger og -fastsættelser. Se resumé af afgørelsen fra Miljø- og Fødevareklagenævnet
Samlet Konklusion og Perspektiv
De tre analyserede afgørelser viser bredden i moderne erstatningsret. Fra den tekniske, men afgørende, skatteretlige kvalificering af en erstatningsydelse, over den arbejdsretlige vurdering af subjektiv skyld som betingelse for at undgå erstatningsansvar, til den forvaltningsretlige afvejning af offentlige og private interesser, der danner grundlag for erstatning. En fællesnævner er, at domstole og nævn foretager en konkret og nuanceret vurdering, hvor sagens specifikke omstændigheder og parternes adfærd vejer tungt. For retsanvendere understreger afgørelserne behovet for en helhedsorienteret tilgang, der inddrager de tilstødende retsområder, som er afgørende for at kunne vurdere et erstatningskravs omfang og berettigelse.
Relaterede artikler
Relaterede artikler kommer snart...