OP Academy
Styrket digitalisering og AI-regulering i dansk IT-ret

Styrket digitalisering og AI-regulering i dansk IT-ret

IT ret10. nov. 2025

Nye bekendtgørelser og lovforslag skærper kravene til digital selvbetjening, indfører AI i sagsbehandling og justerer adgangen til offentlige data. En omfattende digital transformation præger dansk IT-ret.

Digital selvbetjening strammes, AI rykkes ind i sagsbehandlingen, og adgangen til skattemyndighedernes data justeres. De seneste uger peger samlet på en markant opgradering af den digitale forvaltning – med nye krav til borgere, virksomheder og myndigheder.


Overblik over en digitalt drevet retsudvikling

Den digitale regulering bevæger sig i fire spor: obligatorisk selvbetjening i forvaltningen, mere automatiseret dataudveksling i registre, eksplicit hjemmel til AI i sagsbehandling – og sektorregulering af onlineaktiviteter. Nedenfor gennemgås de konkrete ændringer og deres praktiske implikationer.

Obligatorisk Digital Selvbetjening og Kommunikation

SIRI strammer kravet om digital ansøgning

Udlændinge- og Integrationsministeriet indfører et bredt krav om, at ansøgninger til SIRI indgives via den digitale løsning på nyidanmark.dk. Kravet omfatter blandt andet en lang række opholdstilladelser og forlængelser efter udlændingelovens § 9 a og § 9 i, certificering efter § 9 a, stk. 18, samt ansøgninger om nyt opholdskort. SIRI kan afvise ansøgninger, der ikke indgives digitalt, medmindre særlige forhold taler for fritagelse; en afvisning kan ikke påklages. Bekendtgørelsen præciserer samtidig, at en digital ansøgning anses for modtaget, når den er tilgængelig for SIRI. Bekendtgørelse

Sociale ydelser og fritagelser kobles tættere til Digital Post

Tre høringsudkast fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering forenkler undtagelserne fra obligatorisk digital selvbetjening på Udbetaling Danmarks og Seniorpensionsenhedens områder. Borgere, der allerede er fritaget for Digital Post, kan lettere undtages fra digital selvbetjening, og kompetencen til at give fritagelse deles mellem kommuner og de statslige enheder. Ændringerne følger af lovarbejdet om forhøjelse af den skattefri seniorpræmie og tilpasser de underliggende administrative processer. Høring

Kritiske enheder pålægges digital underretning på Virk

Et høringsudkast under CER-loven udpeger kompetente myndigheder på tværs af 11 kritiske sektorer og fastlægger pligt til digital indberetning af hændelser via en selvbetjeningsløsning på Virk.dk. Der kan gives tidsbegrænset fritagelse, eksempelvis for enheder med udenlandsk hjemsted uden adgang til dansk digital signatur. Bekendtgørelsen regulerer samtidig videregivelse af oplysninger mellem udpegede myndigheder og på tværs af sikkerhedslovgivningen, så tilsyn og håndhævelse kan koordineres effektivt. Høring

Digitalisering af Registre og Dataudveksling

CTR bygges om til automatisk håndtering af regionalt betalt medicin

Indenrigs- og Sundhedsministeriet sender ny CTR-bekendtgørelse i høring med henblik på at automatisere en ordning for vederlagsfri antipsykotisk medicin. Læger pålægges at registrere borgerens berettigelse digitalt, så apoteker automatisk kan se rettigheden ved ekspedition, og CTR udvides til at håndtere kategorien “regionalt betalt medicin”. Den digitale redesign af processerne skal afløse den nuværende manuelle administration mellem regioner og apoteker. Høring

RolleDigital opgave
LægeDigital indberetning af berettigelse i CTR
CTROpbevaring og tilgængeliggørelse for apoteker
ApotekAutomatisk kontrol og vederlagsfri udlevering

eSkatData målrettes og ajourføres mod kreditområdet

Skatteministeriets lovforslag afskærer “finansielle rådgivere” fra at benytte eSkatData, da den særlige tilladelsesordning er bortfaldet, og åbner samtidig for, at registrerede kreditformidlere omfattes i takt med implementering af EU’s forbrugerkreditkrav. Derudover ajourføres indkomstregisterloven, så arbejdsgiveres SIRI-pålagte logbogsoplysninger eksplicit indgår i indberetningspligten – en teknisk opdatering, der lægger sporene for mere konsistent datadeling. Lovforslag

Kunstig Intelligens i Offentlig Sagsbehandling

AI hjemles i beskæftigelsesindsatsen

Beskæftigelsesreformen giver Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering samt kommunerne hjemmel til at anvende kunstig intelligens og beslægtede digitale løsninger til at understøtte sagsbehandling og opgavevaretagelse. Samtidig åbnes for, at kommuner og a-kasser kan bruge egne digitale selvbetjeningsløsninger til CV og joblog, hvis de synkroniserer til det fælles datagrundlag. Kombinationen peger mod mere modulære, datadrevne arbejdsgange – med et ansvar for governance og dokumentation af de anvendte systemer. Lovforslag

“Automatiseret sagsbehandling kan afkorte sagsgange, men stiller skærpede krav til sporbarhed, retlige hjemler og opmærksomhed på datasæt og bias.”

Kulturmidler med digital standard og maskinelle afgørelser

Kulturministeriets forslag samler administrationen af projekttilskud i én ramme og giver hjemmel til obligatorisk digital kommunikation samt automatiseret sagsbehandling – herunder brug af AI til støtte for vejledning, kontrol og afgørelser baseret på entydige kriterier. Forslaget harmoniserer regnskabs- og revisionskrav, udvider datagrundlaget (bl.a. terminaladgang til Indkomstregisteret) og styrker muligheden for tilbageholdelse, modregning og tilbagebetaling ved brud på vilkår. Lovforslag

Sektorregulering af Onlineaktiviteter

Ny indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino

Et lovforslag fra Skatteministeriet introducerer en ny, stærkt indtægtsbegrænset onlinekasino-tilladelse målrettet små, ikke-kommercielle aktører som foreninger, der eksempelvis udbyder bingo via radio eller walkie-talkie. Tilladelsen gælder højst ét år ad gangen, forudsætter at ansøger ikke har andre spilletilladelser, og ledsages af et lavt gebyr; omsætningsloft og minimumskrav til tilbagebetalingsprocent begrænser forretningsrisiko og hvidvaskeksponering. Forslaget lægger op til undtagelser fra en række tekniske krav i den gældende onlinekasino-bekendtgørelse, mens basale regler om registrering, information, markedsføring og betalingskanaler opretholdes. Lovforslag

Centrale vilkårIndhold
VarighedOp til 1 år
SpilleomsætningMaks. 1.000.000 kr.
TilbagebetalingsprocentIkke under 80
AnsøgerprofilIngen anden spilletilladelse
Gebyr1.000 kr. (2026-niveau)

Praktiske implikationer og råd

Tjekliste for myndigheder og organisationer

  • Kortlæg sagsområder med nye krav til digital indsendelse, og opdater vejledningstekster, kvitteringsflows og fallback-procedurer for nedetid.
  • Etabler intern governance for AI-understøttede afgørelser, inkl. dokumentation af forretningsregler, datakilder, menneskelig efterprøvelse og klagevejledning.
  • Gennemgå databehandleraftaler og logningsniveauer ved terminaladgang/registre, så adgang kontrolleres og auditeres.
  • Design brugernære undtagelsesprocesser for borgere/enheder uden digital adgang – med ensartede kriterier og tydelige servicekanaler.

Tjekliste for virksomheder, læger, foreninger og kritiske enheder

  • Virksomheder og kreditaktører bør afstemme brugen af eSkatData med den fremtidige afgrænsning til registrerede kreditformidlere og sikre, at samtykke- og nødvendighedskrav er opfyldt.
  • Praktiserende læger bør sikre systemintegration til CTR og interne arbejdsgange for digital registrering af berettigelse, så apoteksudlevering kan ske friktionsfrit.
  • Kritiske enheder skal afklare ansvarskæde for hændelsesunderretning via Virk og sikre signatur-opsætning samt nødprocedurer for alternative kanaler ved udfald.
  • Foreninger med onlinebanko bør vurdere, om den indtægtsbegrænsede tilladelse matcher aktivitetsniveau og teknisk setup, herunder krav til betalingstjenester og informationspligt.

Anbefalede kurser