En bølge af nye love og bekendtgørelser omformer ledelseslandskabet. Artiklen dækker alt fra skærpet digital compliance og nye tilskudsordninger til fleksible HR-rammer og ændringer i detailhandel og kritisk infrastruktur.
En ny bølge af regler rammer ledelsesbordet fra 2026 og frem. Fra CBAM-rapportering og .dk-kontrol til kommunale udgiftslofter, produktionsrabatter og lempelser i lukkeloven – pejlemærkerne for god styring ændres markant.
Digitalisering og Compliance
CBAM skærper toldkommunikation
EU’s nye gennemførelsesforordning lægger op til, at toldmyndigheder mindst ugentligt skal sende data om import af CBAM-varer til Kommissionens centrale register. For ledere betyder det, at EORI-numre, CBAM-kontonumre, CN-koder og oprindelseslande skal være på plads i ERP/told-setuppet, og at processer for varer under særlige toldprocedurer (fx aktiv forædling) skal kortlægges. Etabler ét ansvarligt CBAM-team og afstem dataflowet mellem indkøb, told og sustainability – det er her fejl typisk opstår. [EU-dokument] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/11-11-2025-nye-eu-regler-for-toldmyndigheders-indberetning-af-co2-tunge-varer-under-cbam) (erhvervsstyrelsen.dk)
CBAM-verifikation af indlejrede emissioner
Et parallelt udkast sætter rammer for verifikation af indlejrede emissioner i CBAM-annuals. Der åbnes for virtuelle verifikationsbesøg i driftsår, men mindst hvert andet år kræves fysisk site-visit. Ledelsesmæssigt skal leverandørkæder kontraktuelt forpligtes til at levere produktions- og emissionsdata i brugbare formater, og intern kontrol bør opdatere materialitetstærskler og dokumentationskrav. [EU-dokument] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/07-11-2025-national-hoering-om-eu-regler-for-verificering-af-co2-emissioner-under-cbam) (ens.dk)
Tip til best practice: Etabler en “single source of truth” for CBAM-data, hvor indkøb, finance, sustainability og told afstemmer kvartalsvist frem mod de årlige deklarationer. Energistyrelsen, Erhvervsstyrelsen og Toldstyrelsen deler kompetencen i Danmark – brug deres vejledninger aktivt. (ens.dk)
Skærpede regler for .dk-domæner
Digitaliseringsstyrelsen foreslår længere frist (30 dage) til at rette identitetsoplysninger for registranter samt krav om tilbagemelding til anmelderen efter 10 dage. Der præciseres også, hvilke driftsaftaler en ny administrator kan overtage ved et evt. skift, og tilsynet forankres hos Digitaliseringsstyrelsen. For domæne- og brandansvarlige betyder det strammere KYC-processer, hurtigere reaktion på “mismatch”-sager og tydelig governance for registratorer. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/10-11-2025-hoering-om-nye-regler-for-dk-domaener-skaerpet-identitetskontrol-og-klarere-regler-ved-administratorskift) (ft.dk)
Kritiske enheder og digital underretning
Et udkast under CER-loven udpeger kompetente myndigheder på tværs af 11 sektorer og indfører obligatorisk digital hændelsesindberetning via Virk. Ledere i kritiske enheder bør sammenkoble hændelsesstyring (SOC/NOC/beredskab) med tydelige interne varslingskæder og sikre, at dataudveksling mellem myndigheder er afspejlet i egne databeskyttelses- og informationssikkerhedspolitikker. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/07-11-2025-ny-bekendtgoerelse-udpeger-myndighedsansvar-for-kritisk-infrastruktur-under-cer-loven) (ft.dk)
Minimumsbeskatning og digital indgivelse
Ny bekendtgørelse standardiserer digital indgivelse af standardskema/meddelelse under minimumsbeskatningsloven. CFO’er skal sikre, at koncernens Pillar Two governance afdækker, hvem der indgiver (lokal enhed/administrationsselskab), at ekstraskat-fordelingen er dokumenteret, og at TIN/identitetsdata kan valideres. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/10-11-2025-ny-bekendtgoerelse-fastsaetter-regler-for-digital-indberetning-under-minimumsbeskatningsloven) (ft.dk)
Told og eSkatData i risikoperspektiv
Skærpede bøder ved manglende angivelse af ledsagede likvide midler og ændringer i eSkatData-adgangen (ud med finansielle rådgivere, ind med registrerede kreditformidlere) kræver opdaterede rejse- og finanspolitikker samt leverandørstyring. Compliance bør sikre informationsflow til rejsende medarbejdere og opdatere delegerede fuldmagter. [Lovforslag] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/06-11-2025-forslag-til-lov-om-aendring-af-toldloven-lov-om-et-indkomstregister-skatteindberetningsloven-og-skattekontrolloven-skaerpet-boedeniveau-ved-manglende-angivelse-af-ledsagede-likvide-midler-tidligere-bortskaffelse-af-ukurante-eller-urealisable-varer-ophaevelse-af-reglerne-om-adgang-til-eskatdata-for-finansielle-raadgivere-m-v)
Økonomistyring og Tilskudsordninger
Fleksibilitet i decentrale erhvervsfremmemidler
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse kan i særlige tilfælde fravige egne regler ved EU-finansierede ordninger samt anden offentlig/privat fondsfinansiering. Praktisk åbner det for hurtigere match til EU-programmer, men kræver lokal styring af vilkår og medfinansiering. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/loven/B20250128905)
Ordninger under afvikling i DEIF
Bekendtgørelsen skaber klare afviklingsspor for historiske ordninger fra Vækstfonden/EKF – inkl. tabsrammer, afregning mellem stat og fond samt forventet endelig opgørelse for udvalgte COVID-ordninger i slutningen af perioden. Økonomifunktionen bør følge potentielle tilbage-/udbetalinger i flerårige prognoser. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/loven/B20250128105) (elov.dk)
Kulturens produktionsrabat
Ny produktionsrabat for film/serier med kultur- og produktionstest kan give op til 25% af støtteberettigede udgifter i DK, med loft pr. produktion. Produktionsselskaber bør tidligt vurderes på testpoints, finansieringsgrad og udenlandsk andel, og indbygge to årlige ansøgningsvinduer i pipeline. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/07-11-2025-kulturministeriet-introducerer-ny-produktionsrabatordning-for-at-tiltraekke-film-og-serieproduktioner-til-danmark) (kum.dk)
Driftstilskud i socialsektoren
Udkastet differentierer rapporterings- og revisionskrav efter størrelse (kategori B/C), skærper transparens i budget/årsrapport og fastlægger SOR-krav for større modtagere. Organisationers bestyrelser bør tidligt planlægge målplaner, midtvejs-rapportering og revisorressourcer. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/10-11-2025-nye-regler-for-driftstilskud-i-2026-social-og-boligministeriet-fastsaetter-oekonomiske-og-administrative-krav) (sbst.dk)
Kommunale udgiftslofter i beskæftigelsesindsatsen
Nyt samlet loft for Øvrig Vejledning og Opkvalificering samt mentorstøtte (opgøres pr. fuldtidsperson) ændrer budgetadfærden. HR/Jobcenterledelser bør prioritere målgrupper og dokumentere effekter, da kun udgifter op til loftet indgår i budgetgarantien. [Lovforslag] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/08-11-2025-forslag-til-lov-om-aendring-af-lov-om-en-aktiv-beskaeftigelsesindsats-lov-om-kommunal-udligning-og-generelle-tilskud-til-kommuner-samt-lov-om-kommunernes-finansiering-af-visse-offentlige-ydelser-udbetalt-af-kommunerne-udbetaling-danmark-og-arbejdsloshedskasserne-graense-for-kommunernes-udgifter-til-oevrig-vejledning-og-opkvalificering-m-v-samt-til-mentorstoette-i-forhold-til-den-kommunale-budgetgaranti-og-indfoerelse-af-foraeldelsesregler-i-ydelsesrefusion)
Tilskud som følge af moms på kunstneriske licenser
Kulturministeriet foreslår kompensationsordning via Copydan Verdens TV med udbetalinger gennem kollektive forvaltere (Koda, Gramex m.fl.). For kunstnere/organisationer betyder det de minimis-rammer, dokumentationskrav og årlig afrapportering. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/07-11-2025-ny-bekendtgoerelse-skal-kompensere-kunstnere-for-moms-paa-licenser-via-tilskudsordning)
CO2-afgift for fiskeri og øvrige skatteændringer
Lovpakken suspenderer CO2-afgift for erhvervsfiskeri i en periode og indfaser den igen efterfølgende; samtidig lempes og moderniseres momsregler om uddannelse og udvides medarbejderaktieordningen for nye, mindre virksomheder. Det kalder på sektor- og HR-tilpasninger i aftale- og incitamentsstrukturer. [Lovforslag] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/06-11-2025-forslag-til-lov-om-aendring-af-ligningsloven-lov-om-kuldioxidafgift-af-visse-energiprodukter-momsloven-og-forskellige-andre-love-udvidelse-af-medarbejderaktieordningen-for-nye-mindre-virksomheder-suspension-og-indfasning-af-co2-afgift-for-fiskeri-aendring-af-reglerne-om-momsfritagelse-af-uddannelse-af-boern-og-unge-under-30-aar-m-v) (ft.dk)
Ensartet administration af projekttilskud i kultursektoren
En ny rammelov samler tilskudsadministration på Kulturministeriets område: digitale krav, mulighed for automatisering/AI, ensartede regnskabs- og tilsynsregler samt præcise regler for modregning/tilbagebetaling. Projektoperatører bør revidere interne compliance- og dataflows. [Lovforslag] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/07-11-2025-forslag-til-lov-om-administration-af-projekttilskud-m-v-paa-kulturministeriets-omraade)
Skolefrugt og -grønt
For skoleåret 2026/27 omlægges beregningen til “1 styk” pr. elev pr. dag og skærpes krav til synliggørelse af EU-støtte. Kommunale skoleforvaltninger bør justere indkøbskontrakter og dokumentationsrutiner. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/11-11-2025-nye-regler-for-tilskud-til-skolefrugt-og-groent-i-skoleaaret-2026-2027)
HR og Organisationsudvikling
Nye arbejdstidsregler for akademikere i EUD-sektoren
Adjunkter og lektorer ved erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner følger fremover arbejdstidsbestemmelserne i Akademikeroverenskomsten; pensionsbidraget forhøjes efter de aftalte satser, og der fastlægges nye tillægsstrukturer. HR skal opdatere lokalaftaler, lønsystemer og merarbejdspraksis – særligt for studielektorer uden højeste tjenestetid. [Cirkulære] (https://www.lovguiden.dk/loven/C20251007209) (cirkulaere.medst.dk)
Pulje til opkvalificering af medarbejdere og ledere
Ny pulje i kommuner og a-kasser fordeles efter andele af ydelsesmodtagere (2024-niveau). Ingen medfinansiering i første år; efterfølgende år kræver 20%. Midlerne kan ikke bruges til løn – planlæg derfor forløb med eksterne udbydere og intern frigørelse af tid. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/10-11-2025-ny-bekendtgoerelse-pulje-til-opkvalificering-af-medarbejdere-i-kommuner-og-a-kasser-fra-2026)
Styrket og mere fleksibel EUD
Eudfleks giver elever med funktionsnedsættelser mulighed for forlængede forløb; skoler skal besøge frafaldstruede elever på lærepladsen; udbud samles for små uddannelser; udlandsophold lettes. Institutioner skal tilpasse studieadministration, praksis for vejledningsindsats og dimensionering. [Lovforslag] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/07-11-2025-lovforslag-omfattende-reform-skal-styrke-erhvervsuddannelserne-med-fokus-paa-fleksibilitet-trivsel-og-kvalitet)
Medarbejdereje som generationsskifte
Ny model gør det muligt at overdrage aktier til en medarbejderejevirksomhed (AMBA/FMBA) med succession og en saldo for overdragerskat hos medarbejderejevirksomheden. Ledere bør analysere governance, bestyrelsessammensætning, overskudsfordeling og finansieringstrinvis overdragelse. [Lovforslag] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/06-11-2025-forslag-til-lov-om-aendring-af-erhvervsvirksomhedsloven-aktieavancebeskatningsloven-og-forskellige-andre-love-ny-mulighed-for-generationsskifte-til-en-medarbejderejevirksomhed-og-selskabsbeskattede-elaktiviteter-i-andelsselskaber) (ft.dk)
Forenkling af menighedsrådsarbejdet
Menighedsråd får en minimumsmodel for konstituering, ny rolle som personaleansvarlig, obligatoriske kurser i nøglefunktioner og mere fleksibel mødeform; ejendomsansvar flyttes som udgangspunkt til provstiudvalg, og der etableres en enhed for middelalderkirker. Lokale råd bør tidligt planlægge kompetenceudvikling, organisering og ejendomsporteføljen. [Lovforslag] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/06-11-2025-forslag-til-lov-om-aendring-af-lov-om-menighedsraad-lov-om-folkekirkens-oekonomi-lov-om-folkekirkens-kirkebygninger-og-kirkegaarde-og-forskellige-andre-love-forenkling-og-bedre-understoettelse-af-menighedsraadsarbejdet-understoettelse-af-menighedsraadenes-vedligeholdelse-af-middelalderkirker-og-orientering-om-foreloebige-ligningsbehov) (folkekirken.dk)
Operationel Ledelse og Risikostyring
Lempelser i lukkeloven for mindre byer
Forslaget åbner for, at butikker i bymidter i byer under 16.850 indbyggere kan holde åbent på lukkedage; dispensationer til årlige begivenheder kan gives op til 10 år ad gangen. Detailkæder skal opdatere åbningstidsstrategier, arbejdskraftplanlægning og lokale aftaler. [Lovforslag] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/06-11-2025-forslag-til-lov-om-aendring-af-lov-om-detailsalg-fra-butikker-m-v-lempelse-af-dispensationsadgang-ved-saerlige-lejligheder-samt-adgang-til-detailsalg-paa-helligdage-og-oevrige-lukkedage-i-visse-byer) (ft.dk)
Jernbanesektoren – gebyrer og afgifter
Trafikstyrelsens udkast regulerer takster (bl.a. helbredsgodkendelser) og indfører ny gebyrbelagt opgave for Banedanmarks S-bane-certifikat. Togoperatører og arbejdsgivere bør budgettere prisreguleringer og justere compliance for personalelicenser. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/10-11-2025-trafikstyrelsen-foreslaar-nye-gebyrer-og-afgifter-for-jernbanesektoren-i-2026) (trafikstyrelsen.dk)
Infrastrukturafgifter på statens net
Banedanmark foreslår prisjusterede satser, særskilt Storebæltsafgift for passagertog og fastlåsning af RDS-forsinkelsesdata tidligt i efterfølgende måned. Operatører skal styrke deres performance- og datahåndtering, da efterregistreringer indskrænkes. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/10-11-2025-ny-bekendtgoerelse-for-jernbaneafgifter-hoering-om-justerede-takster-og-regler-fra-2026) (bane.dk)
| Jernbanesats | 2025 | 2026 udkast | Ledelsesmæssig betydning |
|---|---|---|---|
| Helbredsgodkendelse | 1.400 kr. | 1.450 kr. | Budgetter små stigninger; planlæg helbredsfornyelser |
| Aktivitetsafgift pr. togkm | 0,0569 kr. | 0,0578 kr. | Indregn i linjeøkonomi |
| Storebæltsafgift, passagertog | 4.876,73 kr. | 4.928,75 kr. | Rute- og takstoptimering |
Sagsbehandlingslofter for grønne projekter
Et nyt udkast fastholder et loft på 6 måneder for klager, nu bredt for VE-projekter (vind/sol), CO2-lagring, PtX, geotermi, biogas, energilagring og infrastruktur til grøn strøm/brint. Projektudviklere bør “frontloade” miljø- og planprocesser og sikre tidlig klageparathed. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/11-11-2025-ny-bekendtgoerelse-fastsaetter-6-maaneders-sagsbehandlingsloft-for-klager-over-groenne-energiprojekter) (naevneneshus.dk)
Anmeldepligt for store litiumion-batterianlæg
Beredskabsstyrelsen indfører anmeldelsespligt for store oplag og BESS over angivne kWh-grænser, med svarfrist for redningsberedskabet før etablering. Ejere/brugere skal indbygge beredskabskrav, placering og afskærmning i projektfasen; kommuner kan planlægge indsats bedre. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/07-11-2025-ny-bekendtgoerelse-anmeldepligt-for-store-litiumionbatterianlaeg-skal-styrke-brandsikkerheden) (brs.dk)
Overblik for ledere 2026–2027
| Tema | Hvad ændrer sig | Hvem rammes mest | Anbefalet handling nu |
|---|---|---|---|
| CBAM | Årlige deklarationer og verifikation | Importtunge industrier | Etabler CBAM-governance; kontraktér verifikator; map leverandørdata |
| .dk | Stærkere identitetskontrol og tilsyn | IT/Brand/DPO | Opdater registrant-KYC og incident-flow |
| CER | Pligt til digital hændelsesindberetning | Kritiske enheder | Integrér Virk-underretning i beredskabsplaner |
| Minimum tax | Digitalt standardskema/meddelelse | Koncernøkonomi/Tax | Fastlæg dataejerskab og filing-ansvar |
| Driftstilskud | Differentierede revisions- og rapporteringskrav | NGO’er/selvejende | Planlæg målplaner og revision |
| EUD/HR | Nye arbejdstids-/pensionsregler | EUD-institutioner | Tilpas arbejdstidsplanlægning/løn |
| Detail | Åbning på lukkedage i små byer | Kæder/SMV | Harmonisér åbningstider og bemanding |
| Jernbane | Afgifts-/gebyrjusteringer | Operatører | Re-budgetter og styrk performance-data |
| BESS | Anmeldepligt over kWh-tærskler | Energi/industri | Byg beredskab ind i design og drift |
Beskæftigelsesreformen – friere rammer, færre tvangskrav
Reformen afskaffer kravet om jobcentre og flere ordninger, reducerer pålagte samtaler/tilbud for ledige tæt på job og forenkler sygedagpengeopfølgning for kortvarigt syge i ansættelse. Kommuner bør justere organisering, KPI’er og leverandørkontrakter, og arbejdsgivere kan forvente mere fleksibel kontakt. [Lovforslag] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/06-11-2025-forslag-til-lov-om-aendring-af-lov-om-en-aktiv-beskaeftigelsesindsats-lov-om-organisering-og-understoettelse-af-beskaeftigelsesindsatsen-m-v-og-forskellige-andre-love-reform-af-beskaeftigelsesindsatsen-mere-fleksible-kontaktforloeb-og-tilbud-afskaffelse-af-kravet-om-jobcentre-frihed-i-organisering-af-beskaeftigelsesindsatsen-afskaffelse-af-ressourceforloeb-og-revalidering-m-v) (ft.dk)
Jernbaneafgifter i praksis
Ledelsesopgaven i operatørhuse bliver i højere grad datadrevet: RDS-låsning skubber til disciplin i realtid; små takstændringer påvirker marginalerne. Tænk koordineret mellem trafikplanlægning, HR (førere/licenser/helbred) og økonomi – og genbesøg incitamenter i præstationsordninger. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/10-11-2025-ny-bekendtgoerelse-for-jernbaneafgifter-hoering-om-justerede-takster-og-regler-fra-2026) (bane.dk)
CBAM – organisatorisk forankring
I danske virksomheder er Energistyrelsen kompetent myndighed; fra implementeringsfasen skal kun autoriserede CBAM-klarerere importere de omfattede varegrupper. Gør autorisations- og dataflow klar på tværs af supply chain, finance og sustainability. [EU-dokument] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/11-11-2025-nye-eu-regler-for-toldmyndigheders-indberetning-af-co2-tunge-varer-under-cbam) (ens.dk)
Opkvalificeringspuljen – lav friktion, høj effekt
Når midler ikke kan bruges til løn, bør kommuner og a-kasser tænke korte modulforløb, blended learning og fælles udbud på tværs. Brug 2026 til at teste og dokumentere effekter før medfinanskrav indtræder. [Bekendtgørelse] (https://www.lovguiden.dk/afgorelse/10-11-2025-ny-bekendtgoerelse-pulje-til-opkvalificering-af-medarbejdere-i-kommuner-og-a-kasser-fra-2026)
“Gør det komplekse simpelt” bør være ledelsesmantraet i 2026–2027: standardiser processer, centralisér kritiske data og dokumentér effekter – det er nøglen til at omsætte nye rammer til driftssikkerhed og udvikling.



