OP Academy
Udskudt Bæredygtighedsrapportering og Nye Gebyrer Rammer Revisionsbranchen

Udskudt Bæredygtighedsrapportering og Nye Gebyrer Rammer Revisionsbranchen

Revision13. okt. 2025

Krav til bæredygtighedsrapportering udskydes med to år, mens nye gebyrer for tilsyn indføres. Samtidig forenkles reglerne for samfundsansvar og ATP.

Udskydelsen af CSRD-kravene giver virksomheder to års pusterum, mens revisorerne får faste og mere gennemsigtige tilsynsgebyrer. Samtidig skærer myndighederne i dobbeltrapportering og finjusterer regler om redegørelser og ATP.


Udskudt Bæredygtighedsrapportering og Nye Gebyrer Rammer Revisionsbranchen

Udskudt Bæredygtighedsrapportering

Et nyt lovforslag justerer årsregnskabsloven, så første gangs bæredygtighedsrapportering for store virksomheder i regnskabsklasse C og D (op til 500 ansatte) udskydes to år, og børsnoterede SMV’er skubbes tilsvarende. Indtil de omfattes af de nye regler, continueres kravet om redegørelse for samfundsansvar efter den tidligere § 99 a. Lovforslag

VirksomhedstypeNyt virkningstidspunktRapportering efter
Store virksomheder (C)Regnskabsår startende 2027§ 99, stk. 2 og § 99 a
Store børsnoterede ≤ 500 ansatte (D)Regnskabsår startende 2027§ 99, stk. 2 og § 99 a
Børsnoterede SMV’er (D)Regnskabsår startende 2028§ 99, stk. 2 og § 99 a

For virksomheder, der allerede har valgt bæredygtighedsrevisor eller uafhængig erklæringsudbyder, indføres en lempelig overgangsordning, hvor afregistrering kan ske uden særskilt generalforsamlingsvedtagelse inden førstkommende ordinære møde efter årsskiftet 2025/26. Ordningen reducerer unødige transaktionsomkostninger ved at tilpasse aftaler til den udskudte rapporteringspligt. Lovforslag

Udskydelsen hviler på en politisk aftale om at sætte tempoet ned og forenkle, efter EU’s beslutning om et stop for udrulningen, mens standarderne revideres. Forventningen er færre byrder og mere målrettet regulering, uden at målsætningen om gennemsigtighed opgives. Nyhed

For SMV’er, der mødes af informationskrav fra banker og store kunder, introducerer Kommissionen en frivillig VSME-standard. Den giver et let anvendeligt rammeværk, der kan imødekomme datapåslag i værdikæderne uden at trække fulde ESRS-krav ind i årsrapporten. Anbefaling

Samtidig peger Finanstilsynet på, at de europæiske standarder (ESRS) er under revision for yderligere forenkling, og at interessenter kan påvirke det endelige snit. For revisorer og virksomheder er signalet, at kravene strømlines mod proportionalitet. Nyhed

“Pauseknappen skaber ro i planlægningen. Men pausen er ikke et fripas. Den bør bruges på dataarkitektur, governance og væsentlighedsvurdering, så rapporteringen bliver billigere – ikke bare senere.”

Nye Gebyrer for Revisortilsyn

Erhvervsstyrelsen lægger op til faste og offentliggjorte tilsynsgebyrer, der direkte angiver takster for kvalitetskontrol, undersøgelser, Revisornævnet og hvidvasktilsyn. Modellen differentierer mellem PIE- og ikke-PIE-miljøer og indarbejder årlig pris- og lønregulering fra kommende år. Bekendtgørelse

TilsynsområdeGebyr 2025Hvem betalerBemærkning
Kvalitetskontrol PIE2.780 kr.Pr. revisorSærskilt PIE-sats
Kvalitetskontrol øvrige2.950 kr.Pr. revisorGælder ikke-PIE
Undersøgelser1.600 kr.Pr. revisorDækker sagsomk.
Revisornævnet1.225 kr.Pr. revisorDrift af nævnet
Hvidvasktilsyn2.200 kr.Pr. revisorHvidvasktilsyn

For planlægnings- og budgetformål får branchen dermed et mere forudsigeligt grundlag end tidligere, hvor satserne var spredt på tværs af vejledninger og sider. Den nye tilgang komplementerer de offentliggjorte gebyrer og takster, der løbende opdateres af styrelsen. Gebyrliste

Differentieringen efter PIE/ikke-PIE flugter med tilsynets risikobillede og kvalitetskontrollens indretning samt definitionen af virksomheder af offentlig interesse. For større netværk betyder det en klarere omkostningsprofil for de revisorer, der arbejder i højrisikomiljøer. Vejledning

Regelforenklinger i Redegørelser og UCITS

Opdeling af Redegørelsesregler

Erhvervsstyrelsen vil dele den nuværende redegørelsesbekendtgørelse i to spor: ét for redegørelser om bl.a. virksomhedsledelse, dataetik og mangfoldighed, og et særskilt spor for redegørelsen for samfundsansvar efter § 99 a. Opdelingen skal holde kravene til CSR-redegørelser i live for de virksomheder, som endnu ikke er omfattet af CSRD, og åbner samtidig mulighed for at bruge den frivillige VSME-standard. Høring

Teknisk videreføres reglerne om offentliggørelse på hjemmesider med krav til URL-angivelse og tilgængelighed i en årrække, hvilket giver både revisor og brugere af årsrapporten stabile rammer for placering og dokumentation. Virk

UCITS Dobbeltrapportering Fjernes

Finanstilsynet foreslår at ophæve § 66 i UCITS-bekendtgørelsen om redegørelse for samfundsansvar og konsekvensrette strafbestemmelsen, så investeringsforeninger ikke skal afgive parallelle redegørelser ved siden af EU-kravene. Tiltaget er et klassisk “ryd op i overlap” for at reducere omkostninger uden informations-tab. Høring

Baggrunden er, at de nationale krav i vidt omfang dækkes af EU’s disclosureforordning, som allerede regulerer finansielle aktørers oplysninger om bæredygtighed. Ved at lægge sig op ad SFDR undgås særregulering, og rapporteringen bliver lettere at sammenligne på tværs af markeder. SFDR

ATP og Arbejdsskadeområdet

Et nyt lovforslag fjerner kravet om særskilt årlig aktuarberetning til Finanstilsynet for ATP, indfører en statslig finansieringsgaranti for lovforberedende arbejde og moderniserer bemyndigelserne. Dertil kommer justeringer i repræsentantskabet, så reguleringen afspejler den aktuelle organisationsstruktur. Lovforslag

Samtidig pålægges ATP og LD Fonde at etablere en forvaltnings- og kontrolramme for it- og cyberrisici i tråd med de DORA-lignende krav i den finansielle sektor, med Finanstilsynet som regeludstedende myndighed efter forhandling. Fremsættelse

På arbejdsskadeområdet lægges der op til en ny, mere gennemskuelig takststruktur for administrationen, så betalingen kan afspejle delafgørelser i sagerne frem for en grov takst pr. anmeldt sag. Det bringer afregningen tættere på faktisk ressourceforbrug og den praksis, Ankestyrelsen allerede anvender. Bilag

Anbefalede kurser