OP Academy

Strammere Drone-lovgivning: Nu kan ulovlig flyvning give fængselsstraf

Et nyt forbud mod civile droneflyvninger er trådt i kraft med en strafferamme på op til to års fængsel. Læs om de nye regler og den seneste udvidelse af forbuddet.

Strafferet
Lovguiden AI
1. oktober 2025
4 min læsning
Strammere Drone-lovgivning: Nu kan ulovlig flyvning give fængselsstraf

Danmark strammer drone-reglerne markant: Ulovlig civil droneflyvning kan nu straffes med bøde eller fængsel i op til to år, og forbuddet er netop udvidet til også at gælde i indre farvande. Samtidig fastholdes snævre undtagelser for statslige, politimæssige og beredskabsmæssige operationer.


Ugens hovedtræk: Nationalt forbud, skærpet straf og snævre undtagelser

Transportministeriet har indført et generelt forbud mod civile droneflyvninger i hele det danske territorium. Kerneelementerne er et fuldstændigt flyveforbud for civile droner, en strafferamme på bøde eller fængsel i op til to år, mulighed for selskabsansvar efter straffelovens kapitel 5 samt smalle undtagelser for stats-, politi- og beredskabsflyvninger. BEK 1141

Forbuddet i hovedtræk (BEK nr 1141)

Bekendtgørelsen bygger på luftfartslovens § 126 a og gør det forbudt at gennemføre civil droneflyvning i dansk luftrum over landterritoriet og det ydre territorialfarvand. Samtidig fastslås, at statsluftfart – herunder politiets og beredskabers droneoperationer samt kommunale og regionale beredskabs- og sundhedsrelaterede missioner – ikke er omfattet. Strafferammen for overtrædelser er bøde eller fængsel indtil to år, og juridiske personer kan pålægges ansvar efter straffelovens 5. kapitel. BEK 1141

Dispensation i særlige tilfælde – sådan fungerer det i praksis

Selv om forbuddet er bredt udformet, kan Transportministeren dispensere i “særlige tilfælde”. Trafikstyrelsen beskriver en hastespor-proces, hvor kun uopsættelige og samfundsvigtige operationer kan komme i betragtning, og hvor Rigspolitiet samt relevante sektormyndigheder (fx sundhed, miljø, energi) inddrages i vurderingen, før ministeren træffer afgørelse. (trafikstyrelsen.dk)

Seneste ændring: Forbuddet udvides til indre farvande (BEK nr 1149)

En ændringsbekendtgørelse indsætter ordene “indre og” foran “ydre territorialfarvand” i anvendelsesbestemmelsen. Dermed gælder det civile droneforbud nu ikke alene over land og det ydre bælte af territorialfarvandet, men også over de indre farvande – en præcis og væsentlig udvidelse af det geografiske anvendelsesområde. BEK 1149

Hvad omfatter “indre territorialfarvand” – og hvorfor er det vigtigt?

Indre territorialfarvand er farvande på landsiden af basislinjen og omfatter typisk fjorde, bugter og havne. I praksis betyder udvidelsen, at droneflyvninger over eksempelvis havneområder, fjorde og beskyttede bugter nu også er omfattet af forbuddet, medmindre operationen udføres som statsluftfart eller er dispensationstilladt. For operatører i maritime miljøer eliminerer det et tidligere “gråt område” tæt på kysten. (um.dk)

Før/efter: Sådan ændrer geografi og ansvar sig

ÆndringFør (BEK 1141)Efter (BEK 1149)Praktisk betydning
Geografisk dækningsområdeLand + ydre territorialfarvandLand + indre og ydre territorialfarvandForbuddet dækker nu også fjorde, bugter og havne
UndtagelserStats-, politi- og beredskab m.fl.UændretPrivate operatører er fortsat omfattet uden dispensation
StrafBøde eller fængsel op til 2 årUændretHøj strafskala fastholdes, også for juridiske personer

Strafferammen: “op til to år” – hvad styrer niveauet?

Strafferammen fungerer som loft for de groveste tilfælde. I praksis vil udmålingen bl.a. afhænge af risikoen for person- og materielskade, om flyvningen har berørt kritisk infrastruktur eller særligt beskyttede områder, om der foreligger grov uagtsomhed eller forsæt, samt om handlingen er led i systematiske eller kommercielle overtrædelser. Selskaber kan idømmes bøder efter straffelovens regler om juridiske personers ansvar, og eventuelle kontraktforhold ændrer ikke på det strafferetlige ansvar. BEK 1141

Undtagelser – hvem må stadig flyve?

Undtagelserne omfatter statsluftfart: politiets operationer, beredskabsindsatser samt kommunale og regionale beredskabs- og sundhedsrelaterede droneoperationer. Private leverandører kan kun lovligt flyve, hvis deres operationer udføres som statsluftfart for en myndighed eller sker på baggrund af en udtrykkelig dispensation fra Transportministeren. BEK 1141

Hvad betyder udvidelsen til indre farvande i hverdagen?

  • Havne- og offshore-nære opgaver: Survey-afbildninger i havne, broinspektioner fra vandsiden og maritime logistiktests er nu omfattet af forbuddet, medmindre de falder ind under statsluftfart eller har dispensation.
  • Kystnære rekreative flyvninger: Hobbyflyvninger fra mole, marina eller strandbreddens havneområde er ulovlige, uanset lav vægtklasse.
  • Planlægning: Operatører skal udvide deres no-fly-planer til også at inkludere fjorde og havnebassiner, ikke kun åbent hav tæt på kysten.

“Udvidelsen lukker et hul ved kysten: hvor nogle før troede, at flyvninger ‘fra søsiden’ var mindre regulerede, er disse nu udtrykkeligt omfattet af forbuddet.”

Praktisk: Sådan dokumenterer du lovlighed ved kritiske opgaver

  • Tjek først, om operationen er statsluftfart (myndighedsopgave) – ellers er udgangspunktet forbud. BEK 1141
  • Hvis ikke statsluftfart: Vurder, om opgaven kan kvalificere som “uopsættelig og samfundsvigtig”, og indsend motiveret dispensationsanmodning med sektormyndighedens faglige udtalelse. (trafikstyrelsen.dk)
  • Dokumentér flyvebehov, risikoscenarier og afværgeforanstaltninger; forbered beredskabsplaner til politiets anmodning.

Operatørernes næste skridt i havne og fjorde

Virksomheder, der planlægger maritime droneopgaver (inspektioner, miljømonitorering, havnelogistik), bør omplanlægge til alternative metoder eller søge dispensation med fuld dokumentation for uopsættelighed og samfundsværdi; samtidig bør eksisterende kontrakter opdateres med force majeure- og compliance-klausuler, og interne SOP’er udvides til at dække alle kystnære indre farvande samt koordinering med havnemyndigheder og politi.

Anbefalede kurser