OP Academy
Nye Regler for Beskæftigelsesindsatsen og Fremme af Medarbejdereje

Nye Regler for Beskæftigelsesindsatsen og Fremme af Medarbejdereje

Arbejds- og ansættelsesret12. nov. 2025

En omfattende reform af beskæftigelsesindsatsen afskaffer jobcentre og ressourceforløb. Samtidig åbnes der for medarbejderejevirksomheder og udvidede medarbejderaktieordninger.

En gennemgribende reform forenkler beskæftigelsessystemet med farvel til jobcentre, ressourceforløb og revalidering. Samtidig åbnes der for medarbejdereje ved skattemæssig succession og markant udvidede medarbejderaktieordninger.


Reformen af Beskæftigelsesindsatsen

Kommunal frihed og farvel til jobcentre

Kravet om særskilte jobcentre ophæves, og kommunalbestyrelsen får vide rammer til at organisere beskæftigelsesindsatsen lokalt. Virksomheder skal møde én samlet indgang i kommunen, og den politiske forankring samles midlertidigt i ét stående udvalg. Ændringen flytter fokus fra enheder til effekt, når sprogbrugen i lovgivningen ændres fra “jobcenteret” til “kommunen”. Lovforslag

Mere fleksible kontaktforløb

Kommuner og a-kasser får mulighed for at differentiere samtalerne. Målsætningen bliver mindst 75 procent jobsamtaler og mindst ét tilbud til 75 procent af ledige tæt på arbejdsmarkedet i de første seks måneder. Samtidig reduceres antallet af obligatoriske samtaler, og indsatsen målrettes de ledige, der har mest gavn af den. Nyhed

Afskaffelse af ressourceforløb og revalidering

Ressourceforløb og revalidering afvikles for nye sager, mens særlige støtteregler udfases med overgangsperioder. Rehabiliteringsteamet afskaffes, og kommunen skal i stedet udarbejde en samlet beskrivelse af borgerens forudsætninger samt indhente sundhedsfaglig rådgivning fra sundhedskoordinator før afgørelser om fx fleksjob og førtidspension. Aftale

Sygedagpengeområdet forenkles

Sygemeldte i ansættelse, der forventes raskmeldt inden 26 uger, fritages som udgangspunkt for kommunal opfølgning. For øvrige sygemeldte reduceres opfølgningskravene til mindst én samtale det første halve år, og visitationskategorierne udfases. STAR understøtter kommunerne med sparring frem mod implementeringen. Nyhed

Digitalisering og brug af AI

Kommuner og a-kasser kan vælge egne selvbetjeningsløsninger til CV og joblog, så længe data synkroniseres til Det Fælles Datagrundlag. Reformen giver også hjemmel til at bruge kunstig intelligens som sagsunderstøttelse, inden for gældende databeskyttelsesregler. Oversigt

Loft over Øvrig Vejledning og Opkvalificering

Ny samlet beløbsgrænse

Et nyt kapitel i LAB indfører en samlet beløbsgrænse for kommunernes reale udgifter efter refusion til Øvrig Vejledning og Opkvalificering, mentorstøtte, undervisningsmateriale og merudgiftsgodtgørelse. Rammen for 2026 fastsættes til 10.602 kr. pr. fuldtidsperson i målgruppen, med årlig satsregulering. Kun udgifter op til loftet medregnes i budgetgarantien. Lovforslag

Sådan rammer loftet i praksis

Beløbsgrænsen indarbejdes i budgetgarantien via ændring af kommunal udligning. Kommunerne kan stadig afholde udgifter ud over loftet, men de indgår ikke i garantien—og skal derfor finansieres lokalt. Det øger behovet for prioritering på tværs af indsatser og målgrupper. Lovprogram

Forældelsesregler i Ydelsesrefusion

Der indføres en 3-årig forældelsesfrist for fordringer med betydning for finansieringsbeløbet og et krav om dataopbevaring i 4 hele regnskabsår, så genberegninger kan gennemføres korrekt. Reglerne påvirker alene mellemværendet mellem stat og kommuner—ikke den enkelte borger. Oversigt

Ny pulje til opkvalificering i kommuner og a-kasser

Målrettet kompetenceløft

Et udkast til bekendtgørelse sender en flerårig pulje i høring med finansiering til opkvalificering af medarbejdere og ledere i kommuner og a-kasser. Midlerne fordeles efter andelen af ydelsesmodtagere målt i fuldtidspersoner i 2024; tilskuddet kan ikke dække løn, og medfinansiering indføres gradvist fra 2027. Høring

Ansøgning og administration

Kommuner og a-kasser skal aktivt tilkendegive interesse via STAR’s tilskudsportal og indsende et simpelt budget. Ubrugte midler omfordeles til øvrige ansøgere, og administrationen følger de gældende tilskudsregler på beskæftigelsesområdet. Puljer

Nye veje til medarbejdereje og aktieløn

Generationsskifte til Medarbejderejevirksomhed

En ny model for medarbejderejevirksomheder (AMBA/FMBA) gør det muligt at overdrage en ejerandel på over en tredjedel til medarbejderne, når deltagerkredsen omfatter mindst fem medarbejdere og et flertal af de ansatte. Ledelses- og overskudsregler skal sikre reel medarbejderforankring og uafhængighed fra tidligere hovedejere. Lovforslag

Skattemæssig succession i praksis

Overdrageren undgår beskatning ved salget; i stedet opbygges en saldo for overdragerskat hos medarbejderejevirksomheden svarende til 22 procent af den latente gevinst. Afdrag udløses bl.a. ved aktiesalg og udbytter over 8 procent af den oprindelige handelsværdi; misligholdelse af betingelser kan accelerere beskatningen. Modellen skal gøre medarbejdereje til et realistisk alternativ i danske generationsskifter. Nyhed

Udvidelse af medarbejderaktieordningen

Ligningslovens § 7 P udvides markant for nye, mindre virksomheder: Lønloftet fjernes for ansatte over et angivet grundbeløb, mens størrelseskriterierne lempes til maks. 150 ansatte, op til 200 mio. kr. i omsætning/balancesum og virksomheds­alder op til 10 år. Ministeriel ikraftsættelse forudsætter EU-statsstøttegodkendelse. Lovforslag

Dokumentationskrav og gennemførelse

Selv om lønloftet fjernes for visse ansatte, består de klassiske § 7 P-krav om entydig identifikation, aftalegrundlag og korrekt indberetning. Virksomheder bør sikre robust værdiansættelse og aftalepraksis samt opdateret indberetning til Skattestyrelsen ved aktieløn. Vejledning

Tidslinje og nøgledatoer

EmneHændelseDato
BeskæftigelsesreformenAftale indgået9. april 2025
Kontaktforløb og sygedagpengeForenklede regler og 26-ugers fritagelse1. juli 2026
Ressourceforløb og revalideringAfskaffes for nye sager1. februar 2026
RehabiliteringsteamKravet ophæves1. juli 2026
ØVO og mentorstøtteBeløbsgrænse i budgetgarantien1. januar 2026
OpkvalificeringspuljePulje iværksættes efter høring1. januar 2026
MedarbejderejevirksomhederRegler træder i kraft1. januar 2026
Medarbejderaktier § 7 PUdvidelse efter ministeriel fastsættelseAfventer EU-godkendelse

“Én virksomhedsindgang” og højere frihedsgrader i kommunerne kobles med et udgiftsloft og målrettede kompetencemidler—en kombination, der gør prioritering og styring helt afgørende i 2026-implementeringen.

Praktiske implikationer og råd

  • Kommuner: Opsæt et porteføljestyringsværktøj for ØVO og mentorindsatser, der månedligt tracker forbrug op mod loftet og differentierer indsatser efter effektdata. Sørg for implementeringsplaner for sygedagpengeområdet og ny organisationsstruktur uden jobcenterkrav.
  • HR i virksomheder: Forbered vedtægter og governance for eventuel medarbejdereje, herunder uafhængig bestyrelsesmajoritet og fordelingsnøgler for overskud. Kortlæg medarbejdergrundlag og ejerkrav tidligt.
  • CFO’er og jurister: Gennemgå vederlagspolitik og § 7 P-programmer; opdater aftaler, værdiansættelser og indberetningsflows. Indbyg “cap tables” og udbyttepolitik, så 8-procent-reglen ikke utilsigtet udløser afdrag på overdragerskatten.
  • Digitalisering: Sørg for teknisk synkronisering til DFDG ved brug af egne selvbetjeningsløsninger; auditér datakvalitet og logning før 2026-releaseplanerne. IT-nyt

Anbefalede kurser