OP Academy
Udvidede Beføjelser til Politiet Nye Straffe for Ledere Mæglingsråd og Fodbolduro

Udvidede Beføjelser til Politiet Nye Straffe for Ledere Mæglingsråd og Fodbolduro

Retspleje og proces22. dec. 2025

Store ændringer i straffe- og retsplejeloven er på vej: Politiet får nye beføjelser til at oprette visitationszoner ved fodboldkampe og efterforske ulovlige mæglingsråd. Desuden skærpes straffen markant for ledere i grove arbejdsmiljøsager og for kriminalitet med æresrelaterede motiver.

De seneste lovforslag tegner et tydeligt billede af en strammere retspleje, hvor efterforskning, adgang til indgreb og strafudmåling skubbes i retning af hurtigere og hårdere indgreb.

Fra ulovlige mæglingsråd til visitationszoner ved højrisikokampe og fængselsstraf til ledere i grove arbejdsmiljøsager ændres spillereglerne mærkbart.


Tre spor der løber sammen i retsplejen

Ugens centrale proces- og strafferetslige bevægelser kan groft koges ned til tre spor: (1) bekæmpelse af parallelsamfund og negativ social kontrol, hvor efterforskningsredskaberne løftes ind i et område, der ellers typisk er svært at dokumentere; (2) håndtering af fodbolduro, hvor administrative foranstaltninger, zoner og strafskærpelse sammentænkes; og (3) ansvarsskærpelse i erhvervslivet, hvor straf og bødeniveauer målrettes virksomheders størrelse og ledelsens rolle i særligt grove arbejdsmiljøovertrædelser.

Overblik over fokusområder

FokusområdeNye greb i retspleje og procesTypisk praktisk konsekvens
ParallelsamfundMere efterforskningskraft i lukkede miljøer og tydeligere strafskærpelsesargumenterFlere sager hvor kommunikation, rollefordeling og tvang bliver afgørende bevistema
FodbolduroZoner, karantæner og bred strafskærpelse kobles tættere til kampafviklingFlere indgreb uden individuel mistanke og hurtigere udelukkelse fra miljøet
ArbejdsmiljøStyrket dokumentationskæde og markant skærpet personansvar for ledelsenStørre risiko for personligt strafansvar og markant dyrere “formalia-fejl” i store virksomheder

Det gennemgående tema er, at lovgiver i stigende grad bruger procesregler og sanktionsniveauer som et samlet styringsværktøj, ikke som adskilte instrumenter.


Bekæmpelse af parallelsamfund og negativ social kontrol

Lovforslagene på dette område introducerer nye straffebestemmelser og efterforskningsmuligheder, særligt rettet mod mæglingsråd og kontrol på uddannelsessteder.

Ulovlige mæglingsråd æresmotiver og udvidet efterforskning

Lovforslaget om styrket indsats mod parallelsamfund og negativ social kontrol lægger op til en ny straffebestemmelse om ulovlige mæglingsråd, hvor deltagelse kriminaliseres, hvis formålet er at unddrage strafbare forhold fra offentlig retsforfølgning, og hvor det samtidig præciseres, at parter under pres ikke er målgruppen for strafansvar; set med procesbriller er det mest markante greb imidlertid, at politiet foreslås at få adgang til indgreb i meddelelseshemmeligheden i denne sagstype, selv om strafferammen normalt ikke matcher de almindelige tærskler, hvilket i praksis flytter sagens tyngdepunkt over i dokumentation af kommunikationsmønstre, hierarkier og tilskyndelse, mens strafudmålingen samtidig får et nyt tydeligt holdepunkt ved at gøre æresrelateret motiv til en eksplicit skærpende omstændighed, som kan forventes at blive procederet oftere og mere systematisk; i samme pakke udvides desuden tildækningsforbuddet til uddannelsessteder, hvilket i praksis vil give flere straffesager med et mere håndfast “forbudsgrundlag”, men også flere grænsedragninger om undtagelser og konkrete formål, som skal håndteres ensartet i efterforskning og påtale.

Læs mere her: Lovguiden – Forslag til Lov om ændring af straffeloven og retsplejeloven Styrket indsats mod parallelsamfund og negativ social kontrol

Baggrund i den politiske debat om tildækning på uddannelsessteder

Den del af pakken, der knytter sig til tildækningsforbud på uddannelsessteder, lægger sig tæt op ad en debat, der allerede har været drevet af anbefalinger og politiske udspil, og som senest er blevet begrundet med behovet for klare rammer for uddannelsesledelser og et signal mod æresrelateret kontrol, jf. Udlændinge- og Integrationsministeriets gennemgang af høringsudkastet. Udlændinge- og Integrationsministeriet


Håndtering af fodbolduro

Myndighederne samler nu forebyggelse, kontrol og straf i én samlet indsats for at dæmme op for uroligheder i forbindelse med fodboldkampe.

Visitationszoner strakskarantæne og strafskærpelse ved idrætsbegivenheder

Lovforslaget om styrket indsats mod fodbolduroligheder samler forebyggelse, kontrol og straf i én værktøjskasse ved bl.a. at indføre en særlig hjemmel til visitationszoner ved højrisikokampe uden krav om konkret individuel mistanke, give politiet mulighed for strakskarantæne meddelt på stedet, udvide rækkevidden af karantænebestemmelser gennem en sproglig og materiel forskydning fra handlinger “i forbindelse med” til handlinger “i relation til” en idrætsbegivenhed, og samtidig indsætte en ny strafskærpelsesbestemmelse, der kan løfte straffen med op til 50 procent for en bred kreds af forbrydelser begået i den kontekst; processuelt flytter pakken en del af kampindsatsen over i hurtige administrative afgørelser, som efterfølgende kan få betydning i straffesager og registreringsspor, og den øger samtidig betydningen af billed- og videomateriale, fordi klubberne foreslås at kunne dele TV-overvågning på tværs for at håndhæve karantæner mere effektivt.

Læs mere her: Lovguiden – Forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder og straffeloven Styrket indsats mod fodbolduroligheder m v

Politiet får udvidede beføjelser til at visitere fans ved højrisikokampe for at sikre ro og orden.
Politiet får udvidede beføjelser til at visitere fans ved højrisikokampe for at sikre ro og orden.

Ministeriel begrundelse om tryghed og voldsparathed

Justitsministeriet har i forbindelse med fremsættelsen lagt vægt på udviklingen i voldsparathed i dele af fanmiljøet og behovet for at holde uromagere væk fra stadion som et tryghedshensyn, hvilket også forklarer, hvorfor instrumenterne i så høj grad er designet til at virke før og under kampafvikling, ikke kun efterfølgende i domstolssystemet. Justitsministeriet


Ansvarsskærpelse i erhvervslivet

Der indføres skærpede krav til dokumentation og øget strafansvar for ledelsen, særligt i sager om grove overtrædelser af arbejdsmiljøloven.

Fængsel til ledelsen asbestdokumentation og bøder efter virksomhedsstørrelse

Lovforslag L 89 på arbejdsmiljøområdet strammer både bevisvejen og sanktionen ved at foreslå, at ansatte eller arbejdsmiljøorganisation kan få asbestprøveresultater direkte fra analysevirksomheden som tredjepart, hvilket i praksis sigter mod at gøre dokumentationskæden mere robust i sager, hvor prøveresultater ellers kan blive et konfliktpunkt; samtidig opstilles der vejledende strafniveauer for fængselsstraf til personer i ledelsen i særligt grove sager, herunder med udtrykkelige pejlemærker for grove asbestovertrædelser og for ulykker med døden til følge eller meget alvorlig skade, og endelig lægger forslaget op til differentierede bødeniveauer ved udvalgte formelle overtrædelser, så store virksomheder i praksis kan møde bøder, der ligger markant over det niveau, mange virksomheder historisk har kalkuleret med som “standardbøde”, hvilket alt sammen vil skærpe behovet for, at ledelsesinvolvering, instruktion, tilsyn og dokumentation kan fremlægges tidligt og sammenhængende i efterforskningen.

Læs mere her: Lovguiden – Forslag til Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø og lov om udstationering af lønmodtagere m v

Store byggepladser møder skærpede krav til dokumentation af asbestarbejde og ledelsesansvar.
Store byggepladser møder skærpede krav til dokumentation af asbestarbejde og ledelsesansvar.

Den politiske kommunikation om asbest som livsfarlig risiko

Beskæftigelsesministeriet har i sin kommunikation særligt fremhævet asbest som en kendt og alvorlig risiko, og at skærpet personansvar i ledelsen skal ramme grove brud, hvilket sætter en tydelig ramme for, hvordan anklagemyndigheden kan forventes at argumentere for både skyld, grovhed og strafniveau i de alvorligste sager. Beskæftigelsesministeriet


Sidebevægelse i samme retning

Selv om fokus i denne artikel er retspleje og proces i de tre hovedspor, peger endnu et høringsudkast i retning af samme overordnede politiske projekt om negativ social kontrol, idet der lægges op til forbud mod visse slægtskabsægteskaber samt kriminalisering af religiøse vielser uden borgerlig gyldighed for den omfattede personkreds, hvilket i praksis kan flytte flere sager over i et strafferetligt spor, hvor beviset ofte vil stå og falde med vielseshandlingens faktiske karakter, parternes relation og den religiøse aktørs rolle.

Læs mere her: Lovguiden – Høring over lovforslag om forbud mod fætter kusine ægteskaber samt tiltag mod religiøse vielser og familiesammenføring


Praktiske implikationer for myndigheder forsvarere klubber og virksomheder

De nye lovforslag medfører konkrete ændringer i arbejdsgangene for de involverede parter, hvilket kræver opmærksomhed på både procedurer og dokumentation.

Når efterforskning og strafskærpelse bliver designet sammen

De nye forslag gør det mere sandsynligt, at flere sager vil blive ført med en “pakke-logik”, hvor efterforskningsindgreb, digital dokumentation og strafskærpelsesgrunde tænkes ind fra start. Det giver nogle ret konkrete opmærksomhedspunkter i praksis:

  1. For politiet og anklagemyndigheden

    • Skærpet fokus på rollebeviser i lukkede miljøer, herunder hvem der reelt “udgør” et mæglingsråd, og hvem der er underlagt pres.
    • Mere standardiseret brug af digitale spor som omdrejningspunkt i sager, hvor vidner kan være tilbageholdende.
  2. For forsvarere

    • Mere proces om proportionalitet, nødvendighed og kæde af beslutninger ved indgreb i meddelelseshemmelighed.
    • Mere intensiv strafudmålingsproces om motiv, kontekst og tilknytning, fordi “kontekstbestemmelser” får større betydning.
  3. For fodboldklubber og arrangører

    • Større behov for tydelig zonelogistik, skiltning, dataprocedurer og ensartet håndtering af karantæner, fordi små fejl let kan blive store i klagespor og efterfølgende straffesager.
  4. For virksomheder og bestyrelser

    • En ny normal, hvor compliance på dokumentation ikke kun er “administration”, men potentielt et centralt strafferetligt værn, især i de grove arbejdsmiljøsager.

Kort over bøder og personansvar som ledelsesrisiko

En af de mest håndgribelige ændringer i erhvervssporet er, at samme type formelle overtrædelse fremover kan “koste forskelligt” alt efter virksomhedens størrelse, og at personsporet for ledelsen bliver tydeligere i de grove sager:

TemaDet som virksomheder typisk vil skulle kunne vise hurtigtHvad der ofte bliver konfliktpunkt i sagen
Ulykker og anmeldelseHvem vidste hvad hvornår, og hvem havde tilsynspligtOm undladelsen er enkeltstående fejl eller et mønster
PSS på byggepladsAt PSS er udarbejdet, opdateret og implementeretOm PSS reelt blev brugt i praksis
AsbestprøverAt resultater kan dokumenteres uafhængigt og rettidigtOm prøver og resultater har været kontrolleret eller tilbageholdt

Perspektiv for retsplejen i 2026

I det følgende vurderes de fremtidige konsekvenser for bevisførelse og operative procedurer, hvis lovgivningssporet fastholdes.

Fokus på bevisveje og dokumentation

Hvis lovgivningssporet fastholdes, bliver 2026 året, hvor flere straffesager kommer til at handle mindre om “om der skete noget” og mere om hvordan systemet kan bevise det, fordi der investeres politisk i bevisveje, zoner og dokumentationskæder, samtidig med at strafudmålingen i højere grad bindes op på motiv og kontekst.

Konkrete ændringer i praksis

På stadionniveau betyder det konkret, at en kampdag i praksis kan få et fast operativt setup med afgrænsede områder, visitation som standard i udpegede zoner ved højrisikoopgør, og en procedure for mundtlige afgørelser om straksudelukkelse, mens bygge- og renoveringssager om asbest tilsvarende kan få en ny “minimumsstandard” for ledelsens arbejdsgange, hvor adgang til prøvesvar direkte fra analysevirksomhed, intern eskalation og skriftlig sporbarhed bliver lige så vigtig som selve den fysiske afskærmning på pladsen.

Anbefalede kurser