Persondata og ansættelsesforholdet - Tilmeld her
EventDetailsDEV
Conference:personoplysninger
ConferenceId:948857----OPERSONAL
Event:aarhus_2022_03_21

Persondata og ansættelsesforholdet

I databeskyttelsesloven er der indført særlige regler på det ansættelsesretlige område. På kurset gennemgås betydningen af disse regler i ansættelsesforholdet.

 

Kurset har fokus på de ansættelsesretlige krav til håndtering af virksomhedens personoplysninger, oplysninger i relation til ansættelseskontrakten, håndtering af personalesagen, samtykke, oplysningspligt, indsigtsret, helbredsoplysninger, sletningsregler, ansattes brug af sociale medier i og uden for arbejdstiden og andre personalerelaterede aktiviteter. Endvidere gennemgås regler når den ansatte arbejder hjemmefra samt Datatilsynets tilsyn og kontrol med personaleoplysninger. Centrale dele fra datatilsynets nye vejledning fra december 2020 om databeskyttelse i forbindelse med ansættelsesforhold inddrages,

 

Håndtering af personoplysninger ved ansættelse/rekrutteringsprocessen

  • Brug af referencer
  • Videregivelse af oplysninger f.eks. om krænkelser mellem arbejdsgivere 
  • Straffe- og børneattester
  • Personlighedstest
  • Tjek af ansøgere via de sociale medier - et brud på reglerne? 
  • Opbevaring af oplysninger om ansøger - sletteprocedure
  • Anmodning om indsigt i egne oplysninger - vigtig afgørelse fra Datatilsynet
  • TR´s brug af arbejdsgivers IT udstyr

 

Håndtering af personalesager under og efter ansættelsesforholdet

  • Persondatapolitikker som konsekvens af persondataforordningen
  • Ansættelseskontrakten - om udformning og regulering af samtykker i ansættelsesaftalen
  • Samtykke ved videregivelse af personoplysninger til andre
  • Hvilke oplysninger må lægges på en personalesag?
  • Krav til opbevaring og sletning af oplysninger på personalesager
  • Medarbejderens ret til indsigt i egne oplysninger
  • Præsentation af medarbejdere på Internettet
  • Om videregivelse af personfølsomme oplysninger internt på arbejdspladsen
  • Håndtering af helbredsoplysninger
  • Behandling af en fratrådt medarbejders e-mailkonto
  • Hvilke oplysninger må opbevares om tidligere ansatte?
  • Internet/Intranet - behandling af oplysninger, billeder mv.
  • Videregivelse af oplysninger (f.eks. lønoplysninger) til tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant
  • Sikkerhedsregler i forbindelse med håndtering af personalesager
  • Videregivelse af oplysninger til fagforeninger mv.
  • Behandling af CPR-numre
  • Administration af medarbejderes brug af personoplysninger – herunder brugen af sociale medier

  • Om grænsen for overvågning af medarbejdere (mails, telefon, TV, internet mv.)
  • Virksomhedens internet/mailpolitik
  • Om arbejdsgivers adgang til at indsætte GPS i biler
  • Om brugen af oplysninger fra de sociale medier ved ansættelse og opsigelse
  • Tavshedspligt og ytringsfrihed ved brug af de sociale medier
  • Afskedigelser som følge af misbrug af de sociale medier – hvad siger praksis 

 

Registrering og videregivelse af oplysninger om COVID-19  og andre helbredsoplysninger

  • Hvilke oplysninger må arbejdsgiver registrere og videregive

 

Datasikkerhed ved etablering af hjemmearbejdspladser 

  • Hvad skal man som arbejdsgiver instruere sine medarbejder om
  • Arbejdsmiljøregler
  • Sikkerhedspolitikker når den ansatte arbejder hjemmefra             

 

Målgruppe:
Ledere og HR-ansatte, rådgivere og ansatte i faglige organisationer og arbejdsgiverorganisationer, og andre som administrerer personoplysninger i virksomheden og som har behov for et solidt kendskab til de ansættelsesretlige regler for håndtering og opbevaring af personoplysninger. Kurset henvender sig til ansatte i private virksomheder og offentlige arbejdsgivere.

 

Godkendt efteruddannelse:
Kurset kan indgå i den obligatoriske efteruddannelse for revisorer og advokater. Kurset tæller 7 OE-timer inden for 'andre områder af generel betydning'.



Kurset er forhåndsgodkendt af advokatsamfundet med 7 timer til brug for den obligatoriske efteruddannelse.


 
Instruktør:
Voldgiftsdommer, Rami C. Sørensen

GDPR - MasterClass

Kurset afholdes over tre dage med følgende indhold: Lovlig behandling af personoplysninger. Den registreredes rettigheder. Den dataansvarliges pligter. Gennemgangen understøttes af praksis fra Datatilsynet og andre tilsynsmynigheder.Der udstedes MasterClass bevis for gennemført kursusforløb. Kurset er forhåndsgodkendt af Advokatsamfundet. Kursusforløbet er udviklet i samarbejde med: Advokat, Legal Counsel, CIPP/E Reza Ahmadian, Kromann Reumert.

Personoplysninger - Compliance og dokumentation

På kurset gennemgås de opgaver, som bør prioriteres, dels i forhold til opfyldelse af lovens krav og dels i forhold til de områder, som Datatilsynet har valgt at føre tilsyn med. Herunder vil der være fokus på hvilke dokumenter, politikker, processer mv. som er vigtige at have styr på af hensyn til opfyldelse af GDPR kravene. Nye regler om TV-overvågning for private og offentlige myndigheder træder i kraft 1. juli 2020. Ny vejledning om videoovervågning fra det europæiske datasikkerhedsråd. Kurset giver en update og status på GDPR-området.

Personoplysninger: Update med seneste praksis

Med udgangspunkt i et grundlæggende kendskab til GDPR giver kurset et mere dybdegående kendskab til centrale områder inden for GDPR. herunder risikoafdækning, sikkerhedsbrud, anmeldelse og underretning, overførsel af personoplysninger til tredjelande efter Schrems II afgørelse, databehandleraftaler mv.

Få op til dobbelt så mange kurser for pengene

Vores rabatkort kan bruges af alle virksomhedens ansatte

Relateret netværk - Persondata

Persondata- netværket har som formål at behandle deltagernes praktiske problemer i forbindelse med implementeringen af EU-persondataforordningen. Netværksgruppen er et frotroligt forum, hvor erfaringsudveksling og kompetenceudvikling er i fokus. De tilknyttede fagspecialister sikrer, at du løbende holdes opdateret med nyheder og udviklingen inden for persondataområdet. Temaerne på møderne tilpasses løbende, så de altid afspejler deltagernes ønsker og behov.Gruppen mødes til 4 årlige møder.

Dato for afholdelse

Ledige pladser

Få pladser

Ingen pladser

 
DKK 4.995,00
Ekskl. moms
Pris fra kr. 2.000,00 ved brug af rabatkort
Har du spørgsmål eller brug for hjælp: